Yliopisto palkkaa 134 tohtorikoulutettavaa

Helsingin yliopisto perustaa ensi vuodesta alkaen 134 uutta kokopäiväistä tohtorikoulutettavan työsuhdetta. Tehtävät sijoittuvat yliopiston neljään uuteen tutkijakouluun. Nelivuotiset tohtorikoulutettavan paikat tulevat hakuun syksyllä.

– Tehtäviä voivat hakea kaikki, jotka hakevat suorittamaan tohtorin tutkintoa Helsingin yliopistoon tai joilla on jo tutkinnon suoritusoikeus, sanoo vararehtori Johanna Björkroth.

– Työsuhteisten tohtorikoulutettavien palkkaaminen on osa Helsingin yliopiston laajaa tohtorikoulutuksen uudistusta, jonka tavoitteena on parantaa tohtorikoulutusta ja tehdä siitä kansainvälisesti näkyvämpää. Saamme nyt ensimmäistä kertaa yliopiston koko tohtorikoulutuksen kattavat tutkijakoulut ja niihin sisältyvät tohtoriohjelmat.

Vuoden 2014 alusta lähtien toimivat tutkijakoulut ovat:

• humanistis-yhteiskuntatieteellinen tutkijakoulu
  • luonnontieteellinen tutkijakoulu
  • terveyden tutkimuksen tutkijakoulu
  • ympäristö-, elintarvike- ja biotieteellinen tutkijakoulu

Tutkijakouluihin tulee yhteensä 31 tohtoriohjelmaa. Tohtoriohjelmien kokonaisuus täydentyy vielä alkusyksystä.

Kaikki Helsingin yliopiston tohtorikoulutettavat kuuluvat jatkossa johonkin tutkijakouluun ja tohtoriohjelmaan, jossa he saavat ohjausta ja opetusta. Kaikki eivät kuitenkaan ole työsuhteessa yliopistoon, vaan väitöskirjoista suurin osa tehdään edelleen ulkopuolisella täydentävällä rahoituksella sekä ilman rahoitusta esimerkiksi oman työn ohella. Helsingin yliopistosta valmistuu vuosittain noin 450 tohtoria.

Lähes kaikki suomalaiset yliopistot ovat perustaneet tohtorikoulutusta varten tutkijakoulut, joiden tieteenalakohtaisissa tohtoriohjelmissa koulutus järjestetään. Uudistuksen taustalla on kansallisen tohtoriohjelmarahoituksen muutos. Suomen Akatemian tohtoriohjelmarahoitus päättyy asteittain vuoden 2015 loppuun mennessä.