Villasukka on syvällä perinteessä

Monesta pehmeästä joululahjapaketista löytyy tänäkin vuonna villasukat. Villasukat ovat yksi perinteisimmistä suomalaista joululahjoista, vaikka eivät yleensä olekaan toivelistojen kärkisijoilla.

– Mielikuva villasukista tylsinä eikä aina kovin toivottuina joululahjoina liittyy ehkä siihen että ennen vanhaan joku tosiaankin saattoi saada joka joulu lahjaksi yksiväriset ja usein vielä karheasta langasta neulotut sukat, jotka jäivät käyttämättä, kansatieteilijä Anna Rauhala selittää.

– Lahjan saajan ja antajan odotukset eivät kohdanneet. Lahjan antaja oli kuitenkin uhrannut aikaa ja välittämistä sukkien tekemiseen.

Ajat ovat muuttuneet. Villasukkalangat eivät enää kutita, ja sosiaalinen media on avartanut neulomisen maailman yli kansallisten rajojen. Villasukat ja neulominen ovat nyt muotia.

Kaikki neulovat

Neulominen on tätä nykyä niin suosittua että puhutaan 2000-luvun neulomisbuumista.  Anna Rauhala kertoo, mistä on kysymys.

– Nyt kun kenenkään ei enää ole pakko neuloa, neulominen on löydetty uudelleen. Käsillä tekeminen tuottaa iloa ja onnistumisia. Se on vastapainoa arjelle, johon harvoin enää muuten liittyvät käden taidot. Neulomisen toistuva rytmi on suorastaan meditatiivista.

Uusia tekniikoita voi opetella videoiden avulla.

Neulomisintoa lisäävät myös internet ja sosiaalinen media. Esimerkiksi Facebookin suosituimmissa neulontaryhmissä on kymmeniä tuhansia jäseniä.

– Ideamaailma on räjähtänyt. Netistä voi ostaa neulemalleja ja myös ilmaismalleja on loputtomasti tarjolla, Suomesta ja ulkomailta. Uusia tekniikoita voi opetella videoiden avulla. Apua ongelmiin ja neuvoja saa nopeasti keskusteluryhmistä. Omia tuotoksia voi esitellä sosiaalisessa mediassa helposti muille.

Pitkä hyväntekeväisyysperinne

Kun Suomeen saapui runsaasti pakolaisia syksyllä 2015, ei kestänyt kauankaan kun heille jo neulottiin joukolla villasukkia. Myös sotaveteraaneille, vanhuksille ja vauvoille neulotaan sukkia.

Anna Rauhala näkee hyväntekeväisyysneulonnassa jatkumon.

– Aikaisemmin naiset neuloivat yhdessä ompeluseuroissa. Usein tuotokset lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen.  Tai ne myytiin myyjäisissä ja tuotto lahjoitettiin. Tämä perinne näkyy nyt siinä, miten helposti ja nopeasti pakolaisille alettiin organisoidusti neuloa sukkia. Sosiaalinen media toimi tässäkin apuna.

Perinne vapautuu

Neulominen on Anna Rauhalan mukaan vahvasti juurtunut suomalaiseen kulttuuriin.

– Ennen kaikki naiset osasivat neuloa. Siitä piti huolen kansakoulu. Kansakoulu myös opetti kaikki neulomaan samalla tavalla. Neulominen oli tärkeä taito, sillä tässä ilmastossa sukkia ja lapasia todella tarvittiin.

Edelleenkin suomalaiset neulovat yhtenäisellä tekniikalla, mutta muuten suhde perinteisiin on vapautunut. Perinteisistäkin malleista tehdään uusia versioita ja värejä käytetään rohkeasti.

– Suhtautumisessa perinteisiin voi nähdä sukupolvieron. Nuorille tärkeitä ovat tekemisen ilo, kokeilut ja luovuus, kun taas vanhempi ikäpolvi saattaa pitää kiinni autenttisuudesta sekä mallien että materiaalien osalta.

Puikoilta tippuu nykyään muutakin kuin lämpöisiä ja hyödyllisiä asusteita.

Kokeilut tuovat uusia ystäviä villasukille. Muutama vuosi sitten moni nuori toivoi joululahjaksi pitkävartisia koripallotossuja mukailevia reaverse-villasukkia.

Puikoilta tippuu nykyään muutakin kuin lämpöisiä ja hyödyllisiä asusteita. Neulominen on kotoilutrendin myötä laajentunut kodin tekstiileihin. Nyt neulotaan sohvatyynynpäällisiä, joulukuusen koristeita tai vaikka kännykkäkoteloita.

Neuleita töissä ja vapaa-ajalla

Anna Rauhala opetteli itse neulomaan viisivuotiaana, ja ennen kansatieteen opintoja hän valmistui vaatetusalan artenomiksi, erikoistumisalanaan neulominen. Nyt tekeillä on väitöstutkimus neulomisesta ja siihen liittyvistä merkityksistä Suomessa 1800-luvun lopulta nykyaikaan.

– Osana väitöstutkimustani neulon itse toisinnot Kansallismuseon kokoelmien kymmenestä lapasesta päästäkseni museoneuleissa olevan taidon jäljille. Neulominen on melko aikaa vievää, sillä monet perinneneuleet valmistettiin ohuesta langasta pienillä puikoilla.

Mitä perinneneuleiden taitaja neuloo vapaa-aikanaan?

– Villasukkia ja lapasia. Niiden neulominen on mukavaa ja rentouttavaa.

Entä päätyvätkö ne joululahjapaketteihin?

– Useana aikaisempana vuonna olen antanut tekemiäni sukkia joululahjaksi. Työläähkön tutkimukseeni liittyvän neulomisen vuoksi lahjasukkia ei ole vähään aikaan syntynyt, mutta varmasti palaan vielä niidenkin tekemiseen.