Valopäitä kaikilta mantereilta

Teinit ryhtyivät kehittelemään itse itsensä lannoittavaa riisilajiketta ja parantelemaan tuoretta Nobel-keksintöä. Meneillään on kansainvälinen luonnontieteiden leiri.

- Näissä nuorissa on sellainen energia, että lamput syttyvät, mihin ikinä he menevät, dosentti Kirmo Wartiovaara sanoo.

Wartiovaara on yksi isännöivistä opettajista tällä viikolla Helsingin seudulla järjestetyllä kansainvälisellä tiedeleirillä, Millennium Youth Campilla.

- He ovat lahjakkaita, omistautuneita ja innokkaita eikä maailma ole vielä ehtinyt potkia päähän, joten mitään estoja ei ole, biotieteiden ja bioteknologian ryhmää luotsaava Wartiovaara kuvaa joukkuettaan.

Millenium-leirillä tutkimuskenttä on jaoteltu kymmeneen teemaan niin, että esimerkiksi vedestä, kaupunkisuunnittelusta ja sovelletusta matematiikasta kiinnostuneille on kullekin omat ryhmänsä. Wartiovaaran ala eli biotieteet oli hakuvaiheessa suosituin ryhmä. Pyrkijöitä siihen oli 240, maanosista kautta planeetan. Valittujen joukkokin ulottuu Argentiinasta Ukrainaan ja Uudesta Seelannista Romaniaan.

Jaoimme ryhmämme kahtia, ja toinen porukka alkoi leirityönään parannella Nobelilla viimeksi palkittua löytöä eli Shinya Yamanakan kehittämiä iPS-kantasoluja, Wartiovaara kertoo.

- Toinen ryhmä suunnittelee riisilajikkeen, joka sitoo herneen tapaan ilmasta typpeä niin, että lannoittamisesta päästään eroon.

Tulevaisuuden toivot

Voi jos osankin näistä saisi meille Meilahteen opiskelemaan! Keskustelut näiden 16—19-vuotiaiden kanssa ovat hyvinkin tarkkaan sama tasoa kuin väitöstilaisuuksissa tavallisesti käytävä keskustelu.

On siis selvää, että avoinna ovat monet muukin ovet kuin Helsingin yliopiston portit.

- Bangladeshista kotoisin oleva Shinjini Saha juuri kuuli saaneensa opiskelupaikan MIT:sta. Mutta kyllä nuoret Meilahden geeninikkarien kanssa jutellessaankin tunnistivat sukulaissieluja. Ja meidän tutkijamme taas näkivät leiriläisten innossa oman lukioikäisen intonsa, Wartiovaara hymyilee.

Kansainvälinen leiri on sikäli upea paikka, että nuoret kerrankin kohtaavat kaltaisiaan. Tavallisessa kotoisassa kaveriporukassaan näin lahjakkaat saattavat olla vähän kummallisia.

Millenium-leiri järjestetään tänä kesänä neljättä kertaa, ja sen kantava ajatus on kestävä kehitys.

- Leirillä pelataan toisaalta tieteen riemulla — ”voisiko tämä olla näin” -asenteella — ja toisaalta halulla parantaa maailmaa. Moni nuori ajattelee tulevia opintojaan siltä kannalta, että niiden kautta pääsee auttamaan omaa köyhää maataan.

Leirin järjestävät Helsingin yliopistolta pyöritettävä valtakunnallinen LUMA-keskus sekä Tekniikan Akatemia. Leiriviikon mittaan nuoret ovat tutustuneet suomalaisen huippututkimuksen ja opiskelumahdollisuuksien lisäksi myös yrityksiin sekä turismin ja ravintolaelämän helmiin, unohtamatta edellisvuosien suosikkikohdetta, saunaa.