Uusi lääke auttaa hoitamaan koirapotilaita entistä turvallisemmin

Helsingin yliopiston pieneläinsairaalassa on aloitettu uuden lääkkeen tutkimukset koirapotilailla. Lääke on kehitetty kliinisen hevos- ja pieneläinlääketieteen osastossa. Tutkimusvalmiste lisää nukutuksessa käytettyjen aineiden turvallisuutta vakauttamalla verenkiertoelimistön toimintaa.

Koirien sairauksien hoito kehittyy koko ajan ja muistuttaa monelta osin ihmisten saamaa hoitoa. Monet koirat ovat hoitoon tullessaan vanhempia ja vakavammin sairaita kuin aikaisemmin. Se asettaa suurempia vaatimuksia nukutusten laadulle.

Uusi lääke edistää koirien hyvinvointia. Tutkijoiden mukaan sen avulla entistä vanhempia ja sairaampia koiria voidaan nukuttaa turvallisesti.

– Uskon, että uusi lääkeaine helpottaa lisäksi eläinlääkärin työtä, kun hän voi luottaa siihen, että nukutettu potilas voi hyvin, toteaa tutkimusryhmässä väitöskirjaa tekevä eläinlääkäri Ira Kallio-Kujala.

Pääasiassa koirien keskushermostoon vaikuttava lääke on ideoitu ja kehitetty professori Outi Vainion johtamassa tutkimusryhmässä Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa.

– Kymmenen vuoden uurastus kantaa vihdoin hedelmää, kun pääsemme tutkimaan uuden lääkkeen vaikutuksia koirapotilailla, toteaa Vainio.

Uuteen lääkkeeseen johtanut tutkimushanke on Helsingin yliopistossa tehdyn pitkäjänteisen ja tavoitteellisen työn tulos, jota on rahoitettu sekä yliopiston varoilla että ulkopuolisella rahoituksella.

Professori Outi Vainio, puh. 050-4155251, outi.vainio@helsinki.fi
Dosentti Marja Raekallio, puh. 02941-57315, marja.raekallio@helsinki.fi
Tohtorikoulutettava Ira Kallio-Kujala, puh. 050-4489451 ira.kallio-kujala@helsinki.fi
Tohtorikoulutettava Heta Turunen, puh. 050-4489451, hetamarju.turunen@helsinki.fi