Ubiikin tutkija Ella Peltosessa on tähtiainesta

Tietojenkäsittelijöiden kansainvälinen naisverkosto nimesi alaltaan 10 nousevaa vaikuttajaa.

Kymmenen vuoden ajan toiminut N²Women -verkosto edistää tietojenkäsittelyn alalla vuoropuhelua naisten kesken. Vastikään se listasi verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen parhaimmistoaan. Tähän ”nousevien tähtien” joukkoon  valittiin myös tohtorikoulutettava Ella Peltonen (@Ella_Peltonen) Helsingin yliopistosta.

– Ella Peltonen on kaiken lisäksi erinomainen opettaja ja tutkija, sanoo tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta.

– Hän ollut mukana luomassa datatieteen uutta opintokokonaisuutta ja tarttunut myös opetuksen ja tutkimuksen menetelmiin ja prosesseihin, Tarkoma sanoo.

Vapaamuotoinen verkostoituminen on antoisaa

Luonnontietelijöiden parissa verkostoituminen naisten kesken on yleistä, sillä naisia näillä aloilla on vielä vähän. N²Women on tietojenkäsittelijöiden vapaamuotoinen verkosto, johon on helppo liittyä.

– Olen käynyt heidän järjestämillään lounailla isojen konferenssien yhteydessä ja kuulun sähköpostilistalle. Lounastilaisuudet ovat ainakin olleet hyvä tapa tutustua pienemmällä porukalla muihin tutkijoihin, Ella Peltonen kertoo.

Tietojenkäsittelyä kaikkialla

Ella Peltonen tutkii tiedon ubiikkia käsittelyä, kaikkialla läsnä olevaa laskentaa. Ubiikkiin maailmaan kuuluvat isojen aineistojen data-analyysi, koneoppimisen sovellukset ja mukana kulkevat älylaitteet. Työn alla on väitöskirja.

– Tutkimus ja luonnontiede ovat kiinnostaneet lapsesta asti, joten jossain vaiheessa opintoja tutkimusura alkoi tuntua suorastaan luontevalta, hän sanoo.

– Lukion abivuonna mietin, mitä haluan opiskella. Olen aina pitänyt matematiikasta, ja tietojenkäsittelytieteen alalla sanottiin olevan töitä. Kun näin tietojenkäsittelytieteen opinto-ohjelman, se vaikutti kiinnostavalta. Minulla ei ollut alasta hirveästi kokemusta etukäteen, mutta jo ensimmäisen vuoden aikana jäin aika hyvin koukkuun enkä ole vakavissani harkinnut alanvaihtoa.

Vuoden nuori tutkija vuonna 2015

Ella Peltonen aloitti tietojenkäsittelytieteen opinnot vuonna 2009 ja valmistui maisteriksi 2013. Tietojenkäsittelytieteen lisäksi hänellä on laaja sivuaine matematiikasta.

Vuonna 2015 hänet valittiin tietojenkäsittelytieteen laitoksella vuoden nuoreksi tutkijaksi. Samana vuonna hänen työnsä sai parhaan tutkimuksen Marc Weiser –palkinnon IEEE PerCom –kokouksessa.