Turkin yliopistot kaaoksessa

Turkin hallinto tiukentaa otettaan yliopistoista. Yli 1 500 dekaania ja 2 000 tutkijaa on irtisanottu, ja musta lista jatkuu. Myös media on vaikeuksissa.

HALIL GÜRHANLI, Valtio-opin tutkija, Helsingin yliopisto.

Mistä Erdoganin epäluulo johtuu?
— Se johtuu yliopistojen luonteesta kriittisenä instituutiona. Turkin hallinto on luonut ilmapiirin, joka ei salli toisinajattelua. Yliopistoissa tiukka ote ei kuitenkaan toimi, koska tutkimuksen luonteeseen kuuluu epäillä ja esittää kysymyksiä. Samasta syystä myös journalisteja on pidätetty.

Onko tutkijoilla osuutta vallankaappaus-yritykseen?
— Asiasta on ainoastaan huhuja, todisteita ei ole esitetty. Hallinnon selitys on kuitenkin se, että koko maassa on valtava salaliitto ja toiminta on sen mukaista.
— Kaappausyrityksen taustat voitaisiin tutkia myös rauhallisesti, oikeusvaltion periaatteiden mukaan. Tähän olisi olemassa sekä osaavia turkkilaisia että päteviä kansainvälisiä toimijoita.

Mitä puhdistus merkitsee?
— Tilanne on hyvin sekava. Turkissa on 193 yliopistoa, joissa on yhteensä noin 150 000 tutkijaa. Kun yhtäkkiä irtisanotaan tuhansia ihmisiä, asiat menevät sekaisin. Ihmiset ovat peloissaan, etenkin jos heidän tutkimukseensa liittyy jotain yhteiskunnallista. En usko, että oma työni, turkkilaisen populismin tutkiminen politiikassa, olisi mahdollista Turkissa.
— Toisaalta jo aiemmin kaikki maan yliopistot ovat olleet valtiollisen yliopistoneuvoston valvonnassa. Voi sanoa, että kyse on vain otteen tiukkenemisesta entisestään.

Onko tieteenteko mahdollista?
— Tutkimusta tehdään vähemmän kuin koskaan. Tutkijoiden ulkomaisia kontakteja valvotaan ja maata pyritään eristämään. Eristäminen tekee tutkijoiden työstä hyvin vaikeaa.

Vaaditaanko sinua palaamaan Turkkiin?
— Minulla ei ole akateemista sidettä Turkkiin, joten ei ole instituutiota, joka voisi vaatia minua palaamaan. Lisäksi olen myös Suomen kansalainen. Suomessa on kuitenkin turkkilaisia tutkijoita, joiden paluuta on jo vaadittu.

KAARLE HÄMERI, Professoriliiton puheenjohtaja, aerosolifysiikan professori, Helsingin yliopisto.

Miten Turkin tilanteesta saa tietoa?
— Pääosin seuraamme tapahtumia eurooppalaisen kattojärjestömme kautta. Täällä Suomessa olemme saman tiedon varassa kuin muutkin. Mutta pahaltahan tilanne nyt näyttää.

Mitä tehdä, jos tutkijoita kutsutaan Turkkiin?
— Liitolla ei ole linjausta, koska tällaista tilannetta ei ole vielä tullut vastaan.
— Itsestäni kyllä tuntuu, että turvapaikan myöntämistä pitäisi harkita, jos henkilö sitä hakee.

Artikkeli on julkaistu Mitä nyt -palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/06/16. Lisää Turkin tilanteesta syyskuussa ilmestyvässä numerossa Y/07/16.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.

Academic Freedom and Turkish Turmoil -seminaari 25.8

Turkin kiristyneestä tilanteesta ja maan yliopistojen näkymistä järjestetään seminaari 25.8. Helsingin yliopistossa.
Academic Freedom and Turkish Turmoil -seminaaria voi seurata verkosta kello 13.00 alkaen.

Helsingin yliopisto on ollut mukana tuomitsemassa Turkin yliopistojen puhdistuksia Suomen yliopistojen UNIFIn kannanotossa ja Euroopan yliopistojen liiton EUA:n kannanotossa.