Tiede vie Suomea eteenpäin

Weisell-säätiö lahjoitti 100 000 euroa Helsingin yliopiston luonnontieteelliselle koulutusalalle. Tiede on avain luonnon ja yhteiskunnan hyvinvointiin, säätiön puheenjohtaja Mikko Voipio sanoo.

Vuosi sitten rekisteröity Weisell-säätiö on uusi tulokas Suomen säätiökentässä. Sen taustalla on Vaisalan sukuomistusta ja testamenttilahjoitus.

Weisell-säätiö edistää tieteellistä tutkimusta, koulutusta, ympäristön tilaa, meriturvallisuutta ja merellisen kulttuuriperinnön tutkimusta ja säilyttämistä. Viime vuonna se lahjoitti tutkimusvaroja viidelle yliopistolle. Helsingin yliopisto sai 100 000 euron lahjoituksen luonnontieteelliselle koulutusalalle.

– Hyvinvoiva luonto on kaiken elämän lähtökohta. Laadukas tiede puolestaan on suomalaisen yhteiskunnan elinehto, Weisell-säätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Voipio näkee.

– Suomessa työn hinta ei ole halvinta maailmassa, siksi emme voi kilpailla bulkilla. Me kilpailemme huippututkimuksella ja kyvyllämme soveltaa sitä, Voipio sanoo.

Suomen kilpailukyky lepää viennin hartioilla ja vienti vetää vain huipputuotteilla.

– Jos Suomi pärjää maailmalla, meillä on rahaa maksaa meidän kaikkien eläkkeemme. Se on näin raadollista.

Kilpailukykymme takeeksi tarvitsemme laajaa ja laadukasta perustutkimusta. Tämän päälle rakentuu soveltava tutkimus, josta ajan mittaan tuotekehityksessä löytyvät menestystarinat maailmanvalloiukseen. Voipion oma sukuyritys, mittalaitteita ja -järjestelmiä valmistava Vaisala on tästä upea esimerkki.

Systemaattisella tutkimustiedon soveltamisella on Suomessa kehitetty paljon hyviä tuotteita, Voipio sanoo.

– Langattoman sykemittarin kehitti Polar Electro Oy:n perustaja Seppo Säynäjäkangas. Hän ryhtyi 1980-luvun alussa soveltamaan perinteistä EKG-mittausfilsofiaa päivittäiskäyttöön sopivaan tuotteeseen. Nyt sykemittareita näkee ranteissa vähän joka lenkkipolulla.