ThinkOpen nostaa esille yliopiston avointa dataa ja koodia

Helsingin yliopiston avointa tutkimusdataa, koodia ja julkaisuja pääse nyt selailemaan ja käyttämään ThinkOpen -sivustolta. Pilottisivusto on yksi useista konkreettisista toimenpiteistä, joilla yliopisto edistää tieteen avoimuutta.

Helsingin yliopisto on avannut tiedeyhteisölle ja tutkimusdatapohjaiseen tuotekehitykseen tarkoitetun ThinkOpen -pilottisivuston. Sivusto kokoaa yhteen yliopiston tutkimushankkeiden avoimesti julkaisemaa tutkimusdataa Etsin-palvelusta ja sovelluskehityksessä syntynyttä koodia GitHub-palvelusta. Lisäksi tarjotaan linkki yliopiston Open Access -julkaisuiden julkaisutietoihin Juuli-julkaisutietoportaalin kautta.

– Uskon, että avoimen datan yhteistyöverkostoissa on kysyntää tutkimusdatalle sekä yliopiston tiede- ja muissa hankkeissa syntyneelle koodille. Näin voimme tarjota uusia yhteistyömahdollisuuksia asiantuntija- ja tutkimusyhteisöille, esimerkiksi Open Knowledge Finlandille ja pääkaupunkiseudun yhteistyöverkostoille kuten Helsinki Region Infosharelle, näkee yliopiston digitaalisen viestinnän päällikkö Susanna Rautio.

Avoin tiede vie tutkijayhteisöä eteenpäin

Tutkimusdatan avaaminen vie koko tiedeyhteisöä eteenpäin. Digitaalisia ihmistieteitä (#HelsinkiDH) tutkiva Mikko Tolonen (@mikko_tolonen) tekee omaa tiedettään täysin avoimessa kansainvälisessä ekosysteemissä. Nyt samoja aineistoja tutkitaan niin Helsingin yliopistossa, Oxfordissa kuin Cambridgessa. Eurooppalainen tutkimusorganisaatio CERL on lahjoittanut Toloselle merkittävän raakadatan kuullessaan hänen visioistaan.

Liikkumista mallintamassa

Liikkumisen saavutettavuusmallinnusta apulaisprofessori Tuuli Toivosen kanssa tekevä Ainokaisa Tarnanen toivoo nyt saavansa pyöräilyyn liittyvä GPS-dataa vapaaehtoisilta, koska hän tarvitsee sitä osaksi pro gradu -tutkielmaansa.

Tarnasen ja Toivosen aineistotarpeet liittyvät geotieteiden ja maantieteen laitoksen isoon saatavuustutkimukseen. Tarnasen tulokset tullaan yhdistämään Pääkaupunkiseudun matka-aikamatriisiin, joka kuvaa pääkaupunkiseudun tilastoruutujen välisiä matka-aikoja autolla, joukkoliikenteellä, kävellen ja pyöräillen.

Tuuli Toivonen käyttää tutkimuksessaan myös sosiaalisen median dataa. Hän haluaa ymmärtää, kuinka ihmiset käyttävät ympäristöään ja käyttää aineistoa kaupunkiympäristössä ja luonnonpuistojen suojelutarkoituksissa.

Kumppaneilla nyt pääsy yliopiston omaan avoimeen dataan ja koodiin

– ThinkOpen -sivusto on yksi konkreettinen toimenpide, jolla yliopisto osoittaa sitoutumisensa avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen, onhan yliopisto mukana opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeessa tiedon saatavuuden ja avoimen tieteen edistämiseksi, sanoo yliopiston avoimen tieteen palveluista vastaava Eeva Nyrövaara.

Nyt sivusto tarjoaa vapaasti käytettäväksi Helsingin yliopiston avointa koodia sekä Avoin tiede ja tutkimus -hankkeen Etsin-hakupalvelusta löytyvää avointa tutkimusdataa. Mukana ovat myös  Juuli-julkaisutietoportaalin tiedot yliopiston Open Access -julkaisuista.

Etsin-palvelussa Helsingin yliopistosta on 169 lähinnä luonnontieteellistä aineistoa ja avoimeen julkaisemiseen on sitoutunut lähemmäs 100 tutkijaa.

–  Pilottisivusto on vasta alkua. Jatkossa yliopiston Mildred-hanke tuottaa palveluita myös avoimen tieteen ja tutkimuksen tueksi ja niitä tullaan hyödyntämään ThinkOpenin jatkokehityksessä, Nyrövaara kertoo.

Helsinki on avoimen datan johtavia kaupunkeja

Opetus- ja kulttuuriministeriön ajatuksena on, että Suomi nousee yhdeksi johtavista maista tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa vuoteen 2017 mennessä ja että avoimen tieteen mahdollisuudet hyödynnetään laajasti yhteiskunnassa.

Lisäksi ministeriötä haluaa edistää tieteen ja tutkimuksen luotettavuutta sekä tukea avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintatavan sisäistämistä.

Viimeisimmässä avoimen digitaalisen julkaisemisen Webometrics -rankingissa Helsingin yliopisto sijoittuu sijalle 87. Eurooppa-rankingissa se on sijalla 12. Sijoitukset ovat suomalaisyliopistoista parhaat.

Rankingissa menestymiseen vaikuttaa osaltaan myös englanninkielinen avoimen tieteen julkaiseminen. Niinpä yliopisto on nostanut avointa tutkimusta ja tiedettä aiempaa enemmän näkyville vuoden 2016 aikana – näin tuetaan yliopiston strategisia linjauksia.

Tehty on muun muassa tutkimusyhteisösivustoja kuten Helsinki Digital Humanities Heldig. Parhaillaan on käynnissä Digital humanities -tiedeteema #HelsinkiDH.

– Olemme tietysti iloisia ja ylpeitä siitä, että Helsingin kaupunki on avoimen datan johtavia kaupunkeja maailmassa, Rautio sanoo.

– Yliopisto on sille hyvä avoin kumppani!