Think Companyssa ajatellaan Afrikkaa

Mitä saadaan, kun tuodaan yhteen Afrikasta kiinnostuneita opiskelijoita, tutkijoita ja yrittäjiä? Se selviää tällä viikolla Think Companyssa.

Euroopassa on tapana nähdä Afrikka köyhänä, säälittävänä maanosana, vaikka kyseessä on valtava manner, johon mahtuu köyhyyden lisäksi myös rikkautta, optimismia ja elämäniloa.

Afrikan maita ei pitäisikään niputtaa yhteen, muistutti Think Africa -viikon eilisissä avajaisissa puhunut Pohjoismaisen Afrikka-instituutin johtaja Iina Soiri.

– Kehitysapu on hyvä juttu, mutta se pitäisi päivittää. Uskomme olevamme aina oikeassa ja odotamme kiitollisuutta. Sen sijaan pitäisi kuunnella, mitä Afrikan nuori polvi elämältään haluaa ja rohkaista heitä sen toteuttamisessa, Soiri sanoi.

Yliopisto ja yrittäjät

Think Africa -viikko on viime huhtikuussa aloittaneen Helsinki Think Companyn tähän mennessä suurin opiskelijavetoinen tapahtumakokonaisuus. Think Company on Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin yhteinen tila, jossa opiskelijat, tutkijat ja yrittäjyydestä kiinnostuneet voivat verkostoitua ja jalostaa ideoitaan liiketoiminnaksi.

Idea Afrikka-teemaisesta viikosta syntyi, kun Think Companyssa työskentelevä kehitysmaatutkimuksen opiskelija Tiina Juvonen mietti, mikä voisi innostaa hänen omia opiskelukavereitaan.

– Valtsikassa on monesti aika mustavalkoista ajattelua yrityksistä. On kiinnostavaa nähdä, mitä syntyy, kun eri tieteenalojen ja yksityisen sektorin edustajat kohtaavat, sanoi Juvonen.

Keskiluokka kasvaa

Tänään 8. lokakuuta kello 17–19 tutkijoiden alustuksissa pohditaan sitä, miksi Afrikalla on niin negatiivinen imago ja onko se viimein muuttumassa.

– Mielikuva villistä ja alkukantaisesta ”mustasta” Afrikasta vaikuttaa yhä käsityksiimme Saharan eteläpuolisen Afrikan maista ja niiden asukkaista, toteaa historian dosentti Risto Marjomaa, joka pitää yhden tutkijapuheenvuoroista.

Marjomaan lisäksi tiistain puhujina ovat kehitysmaatutkimuksen yliopistonlehtori Elina Oinas ja tutkijatohtori Abdirashid Ismail sosiaalitieteiden laitokselta.

Mitä Think Africa -viikosta sitten ajattelevat Suomen afrikkalaiset, joita avajaisissa oli paikalla muutamia?

– Erittäin hyvä tapahtuma. On hienoa, että järjestetään mahdollisuuksia keskustella, sanoi Ghanasta kotoisin oleva Leslie Asamoa.

– Afrikan keskiluokka kasvaa kovaa vauhtia ja tarjoaa markkinoita myös suomalaisille yrityksille, huomautti puolestaan nigerialainen Taiwo Akinremi, jonka firma mentoroi afrikkalaisia start up -yrityksiä Nigeriassa ja Keniassa.

Kuva: Think Companyssa on koko viikon ajan esillä Meeri Koutaniemen valokuvanäyttely Re-customized, De-colonized, joka koostuu namibialaisen herero-heimon jäsenten muotokuvista.