Yliopiston Apteekki tekee lääkkeen käsityönä niille, joille ei ole tarjolla valmista

Pienen sydänsiirtolapsen lääkettä ei löydy valmiina apteekin hyllystä. Se ja monet muut harvinaiset lääkkeet valmistetaan käsityönä Yliopiston Apteekissa.

Harvinaisten lääkkeiden valmistaminen on yksi Yliopiston Apteekin erityistehtävistä. Yksittäisiä purkkeja, pulloja, kipupumppuja tai voidetuubeja valmistetaan noin puoli miljoonaa vuosittain. Ne tuovat avun silloin, kun potilaalle ei löydy sopivaa valmistetta lääkeyritysten tuottamasta lääkevalikoimasta. Esimerkiksi rikkivaseliinivoiteesta löytyi apu syyhyn hoitoon. Yksilöllisiä lääkkeitä valmistetaan esimerkiksi joidenkin sydänsairauksien ja erilaisten ihosairauksien hoitoon.

– Lääkkeiden valmistus on erittäin tarkkaa käsityötä, ja sen tekevät siihen erikoistuneet farmaseutit, kertoo farmasian tohtori, liiketoimintayksikön johtaja Inka Puumalainen Yliopiston Apteekista. Lääkevalmistuksen ammattitaito opitaan vuosien myötä pikkuhiljaa, mestari-kisälli-periaatteella.

Personoidusta lääketieteestä puhutaan paljon. Tarkoittaako se sitä, että pian kaikki lääkkeet valmistetaan yksilöllisen tarpeen mukaisiksi ja Yliopiston Apteekin erityisosaamiselle on käyttöä entistä laajemmin?

– Nykyään tiedetään, että monen lääkeaineen teho ja turvallisuus määräytyvät yksilöllisen perimän mukaisesti. Uskon, että jatkossa tätä genomitietoa hyödynnetään lääkehoitoa suunniteltaessa. Tämä kehitys voi luoda uusia tarpeita Yliopiston Apteekin lääkevalmistukselle, Puumalainen sanoo.

Tulevaisuuden apteekki on verkossa

Lääkkeitä ostetaan yhä enemmän verkosta. Reseptilääkkeiden myynti Yliopiston Apteekin verkkokaupassa moninkertaistui vuodesta 2017 vuoteen 2018. Tällä hetkellä Yliopiston Apteekin verkkokaupassa on yli 16 000 tuotteen valikoima resepti- ja itsehoitolääkkeitä sekä vitamiineja, kosmetiikkaa ja muita apteekkituotteita.

– Lääkkeiden ostaminen verkosta on helppoa ja sujuvaa. Farmaseuttimme palvelevat asiakkaita chatin kautta, ja tilaus toimitetaan parissa arkipäivässä kotiovelle tai sovittuun noutopisteeseen, kertoo Yliopiston Apteekin Head of eRetail Joni Kataja.

Asiointi on turvallista, sillä asiakas tunnistetaan vahvasti eli pankkitunnusten avulla ensimmäisellä asiointikerralla.

Yliopiston Apteekista voi kysyä esimerkiksi lääkkeiden käyttöön liittyviä neuvoja puhelimitse ympäri vuorokauden. Verkkokaupan chatissä asiakkaita palvellaan aamuseitsemästä keskiyöhön asti. Yksi Yliopiston Apteekin toimipiste, Mannerheimintie 96, on auki läpi vuorokauden.

Verkkokauppa mahdollistaa myös apteekin laajentumisen. Apteekkilupa sitoo kivijalka-apteekkien määrän ja niiden sijainnin maantieteellisesti, mutta verkossa samanlaisia rajoituksia ei ole.

Harjoittelu apteekissa opettaa alalle

Yliopiston Apteekki on Suomen toiseksi vanhin yritys. Se perustettiin osaksi Kuninkaallista Turun Akatemiaa, ja sillä on useita erityistehtäviä: harvinaisten lääkkeiden valmistuksen lisäksi harjoittelupaikkojen tarjoaminen farmasian opiskelijoille ja lääkehuoltoon liittyvästä tutkimuksesta vastaaminen.

Lääkehuollon tutkimusta tehdään yhdessä Suomen yliopistojen kanssa. Yliopiston Apteekki on muun muassa lahjoittanut professuureja Helsingin yliopistolle sekä jakanut apurahoja tutkijoille. Moni farmasian alan opinnäytetyö saa tutkimusaineistonsa Yliopiston Apteekista.

Yliopiston Apteekissa on vuosittain harjoittelussa lähes sata farmasian alan opiskelijaa. Esimerkiksi farmaseutin tutkintoon sisältyy kaksi kolmen kuukauden harjoittelujaksoa apteekissa. Harjoitteluohjelman aikana ja mentoreiden tuella opitaan valtava määrä apteekkityöhön liittyviä asioita.

Yliopiston Apteekin tuotto päätyy yhteiskunnan hyödyksi, sillä se tuloutetaan omistajalleen Helsingin yliopistolle.