Tutkijoiden lääkeyritys listautuu

Helsingin yliopiston tutkijoiden perustama yritys hakee fuusiolla ja listautumisella rahaa potilaskokeiden tekemiseen.

Helsingin yliopiston tutkijoiden perustama lääkekehitysyhtiö Hermo Pharma on yhdistynyt turkulaisen Laurantis Pharman kanssa. Uusi yritys, Herantis Pharma, hakee listautumista First North -markkinapaikalle Helsingin pörssiin. Osakkeiden merkintäaika alkaa 14.5.

– Tavoite on turvata tuotekehitys seuraavien kolmen vuoden ajaksi. Sinä aikana toivomme saavamme kaupallistamissopimuksen vähintään yhdelle lääkeaihioistamme, kertoo Herantis Pharman toimitusjohtaja Pekka Simula.

Aivoja ja imusuonistoa parantamassa

Herantis Pharma tutkii ja kehittää lääkkeitä tulehdus-, keskushermosto- ja imusuoniston sairauksiin. Parhaillaan työn alla ovat lääkeaihiot kuivasilmäisyyteen, Parkinsonin tautiin ja rintasyöpähoidosta aiheutuvaan lymfaturvotukseen.

Jos osakeanti onnistuu, Herantis Pharma aloittaa silmätippojen potilaskokeet tänä vuonna. Ensi vuonna ovat vuorossa Parkinsonin tautiin ja lymfaturvotukseen tarkoitettujen lääkkeiden kliiniset kokeet.

Herantis keskittyy varhaisen vaiheen lääkekehitykseen ja tieteellisestä tutkimuksesta ponnistaviin lääkeaihioihin. Myöhäisemmän vaiheen kehitys on tarkoitus lisensoida kotimaisille tai ulkomaisille lääkeyhtiöille.

Voima tutkimuslaboratorioista

Hermo Pharman juuret ovat Helsingin yliopistolla, ja myös Laurantis Pharma on tehnyt yhteistyötä yliopiston kanssa. Hermo Pharmaa omistanut Helsingin yliopiston rahastot on merkittävä omistaja myös uudessa Herantis Pharmassa.

– Arvostamme sitä, että nykyiset omistajat eivät myy osakkeitaan annin yhteydessä, Simula sanoo.

Yhtiö toivoo yhteistyön Helsingin yliopiston laboratorioiden kanssa jatkuvan läheisenä tulevaisuudessakin, Simula kertoo.

– Yksi vahvuutemme on juuri tuotekehityksen vankassa tieteellisessä taustassa.

Lue lisää Hermo Pharman tarinasta 30.5. ilmestyvästä Yliopisto-lehdestä.