Thelma Mäkikyrön säätiö lahjoitti 100 000 euroa koirien terveystutkimukselle

Koirien terveystutkimusrahasto sai 100 000 euron lahjoituksen Thelma Mäkikyrön säätiöltä. Rahaston varojen avulla tuetaan Helsingin yliopistossa tehtävää koirien terveystutkimusta.

Thelma Mäkikyrö (1920-2008) vaikutti elinaikanaan Oulussa, jossa hän oli tunnettu hammaslääkäri. Mäkikyrön sydäntä lähellä olivat koirat, ja erityisesti kääpiöpinserit, joita hänellä oli vuosien varrella useita. Testamentissaan Mäkikyrö määräsi osan varoistaan lahjoitettavaksi koirien terveyden tutkimiseen.

Lahjoituksen luovutustilaisuus oli Helsingin yliopiston kanslerin Thomas Wilhelmssonin isännöimällä vastaanotolla, jossa olivat läsnä Thelma Mäkikyrön säätiön edustajat emeritusprofessori ja Säätiön hallituksen puheenjohtaja Martti Sorri ja asianajaja ja Säätiön asiamies Jorma Heino. Lisäksi paikalla olivat Suomen Kennelliiton edustajat; valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen, hallituksen jäsen Kirsi Sainio ja hallituksen puheenjohtaja Helena Suni, sekä eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta dekaani Antti Sukura ja professori Outi Vapaavuori.

- On hienoa, että koiranomistajat muistava tulevia koirasukupolvia lahjoittamalla varoja koirien terveyden edistämiseen ja tutkimukseen sekä eläinlääkärikoulutukseen. Se osoittaa kuinka tärkeitä koirat meille eläessämme ovat ja kuinka me elämme hyvää elämää koirien kanssa, sanoo Kennelliiton Koirien terveystutkimusrahaston hoitokunnan ja Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen.

- Kliinisenä koiratutkijana ja kirurgina olen erittäin iloinen näin mittavasta lahjoituksesta, joka tukee Helsingin yliopistossa tehtävää laadukasta koirien terveystutkimusta. Rahoitusta koirien terveyden tutkimiseen ei ole kovinkaan helposti saatavilla ja tämä tuki tulee isoon tarpeeseen, toteaa professori Outi Vapaavuori, Koirien terveystutkimusrahaston hoitokunnan jäsen.

Koirien terveystutkimusrahasto on Suomen Kennelliiton ja Helsingin yliopiston yhteinen rahasto, joka perustettiin 1999 keräämään varoja ja tukemaan yliopistossa tehtävää koirien terveyteen liittyvää tutkimusta. Thelma Mäkikyrön vasta perustettu rahasto toimii osana Koirien terveystutkimusrahastoa.
Linkki Koirien terveystutkimusrahaston nettisivulle.