Syöpähoidot voivat heikentää seksuaalista kyvykkyyttä

Lapsena leukemiahoitoja saaneiden miesten seksuaalinen kyvykkyys laskee iän myötä nopeammin kuin terveellä verrokkiryhmällä, osoittaa Helsingin yliopistollisessa sairaalassa tehty tutkimus.

Lapsuuden syöpähoitojen haittavaikutukset voivat tulla esiin vasta vuosikymmenten jälkeen. Suomalaisessa tutkimuksessa seurattiin lapsena leukemian sairastaneiden miesten aikuisiän seksuaalisuutta. Keski-iässä voitiin todeta, että selviytyjien seksuaalinen kyvykkyys laskee iän myötä tervettä verrokkiryhmää nuorempana. Hoidoista seksuaalisuuteen vaikutti erityisesti kivesten tai aivojen sädehoito, jotka heikentävät testosteronin ja sperman tuotantoa sekä pienentävät kivesten kokoa.

– Nykypäivän syöpähoidoissa onkin luovuttu keskushermoston suojasädehoidosta, kertoo tutkimusryhmän vetäjä, lastentautien dosentti Kirsi Jahnukainen HYKS:n lastenklinikasta.

Suojasädehoitoa annettiin aiemmin ehkäisemään leukemian uusiutumista keskushermostossa, mutta nykyisin tämä hoidetaan lääkkeellisesti. Lisäksi seurataan vaurioittavien sytostaattiryhmien yhteenlaskettua eli kumulatiivista annosta ja niiden käyttöä on rajoitettu.

Sen lisäksi että syöpähoidot vaikuttivat miesten seksuaalisuuteen, moni leukemian sairastanut mies eli yksin eikä ollut saanut biologisia lapsia. Heillä ei kuitenkaan ollut enemmän masennusta verrokkiryhmään verrattuna.

– Vaikka selviytyjillä ei ollutkaan verrokkeja enempää masennusta, kokivat masennusoireista kärsivät miehet mielentilansa vaikuttavan seksuaalisuuteensa. Sama pätee valtaväestöön. Syöpäseurannassa tulisi avoimesti nostaa esiin seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset ja hoitojen pitkäaikaisvaikutukset, jotta kynnys avun hakemiseen olisi mahdollisimman matala, sanoo artikkelin ensimmäinen kirjoittaja, psykologian tohtori Anu Haavisto Helsingin yliopistosta.

Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa tehty tutkimus on saanut kansainvälistä huomiota syöpäjulkaisuista merkittävimpiin kuuluvan Cancer-lehden pääkirjoituksessa.

Lisätietoja:

Dosentti Kirsi Jahnukainen
Sähköposti: kirsi.jahnukainen@hus.fi

PsT Anu Haavisto
Sähköposti: anu.haavisto@helsinki.fi

Viite: Haavisto, Anu; Henriksson, Markus; Heikkinen, Risto; Puukko-Viertomies Leena-Riitta; Jahnukainen, Kirsi: Sexual function in male long-term survivors of childhood acute lymphoblastic leukemia. Cancer (2016) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cncr.29989/abstract