Syö sinkkiä oikein, flunssa voi lyhentyä kolmanneksella

Sata milliä sinkkiä päivässä voi auttaa flunssapotilaan vuoteesta, kansanterveystieteen tutkija Harri Hemilä kertoo.

Kolmannes vähemmän flunssapäiviä -lupaus kuulostaa loskanharmaalta horinalta. Dosentti Harri Hemilän satunnaistetuista tutkimuksista tekemä yhteenveto kuitenkin kertoo sinkki-imeskelytablettien lyhentävän flunssaa selvästi.

Tablettien koostumus tosin vaikuttaa siihen, kannattaako imeskely, Hemilä tähdentää. Jos tuoteselosteesta löytyy sinkkisitraatti, purkkia ei kannata ostaa. Sitraatti sitoo sinkin niin voimakkaasti, ettei se vapaudu nielussa.

Tehokkaita imeskelytabletteja syntyy sinkkiasetaatista ja -glukonaatista, jotka lyhensivät seitsemässä tutkimuksessa flunssia keskimäärin 28—40 prosenttia. Hemilä kehuu erityisesti asetaattisuolaa, josta sinkki-ionit irtoavat parhaiten neutraalissa pH:ssa.

Hemilä vertaili myös annostelua: normaalin päiväsaannin kymmenkertaistavaa noin sadan milligramman vuorokausiannosta sekä paria sataa milligrammaa. Suurimmasta annoksesta ei ollut lisähyötyä.

HYÖDYSTÄ VAHVA NÄYTTÖ

Sinkkiasetaattitutkimuksessa päivittäin toipuvien potilaiden määrä oli sinkkiryhmässä yli kaksinkertainen plaseboryhmään verrattuna.

— Sinkin vaikutusmekanismia ei tunneta, mutta hyödystä on vahva näyttö.

Hemilä kannustaa olemaan valppaana imeskelyn ajoituksen kanssa. Aloita heti kun flunssa ilmoittaa itsestään! Sinkin on raportoitu helpottavan yskää, käheyttä, kurkun karheutta ja kipua, nuhaa, tukkoisuuta ja jopa lihaskipuja.

Kansanterveystieteilijä Harri Hemilän sinkkitutkimusten tuloksia analysoiva artikkeli julkaistiin Journal of the Royal Society of Medicine Open -lehdessä.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä Y/09/2017.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.