Suomessa hoidettu ensimmäiset syöpäpotilaat uudella immunologisella täsmähoidolla

HUSin Syöpäkeskuksessa on otettu tutkimuskäyttöön täysin uudenlainen hoitomuoto, joka voi jopa parantaa vaikeasti sairaita syöpäpotilaita, joiden sairaus on uusiutunut ja osoittautunut perinteisille hoidoille vastustuskykyiseksi.

Kysymyksessä on syövän immunologinen täsmähoito geneettisesti muokatuilla tietyntyyppisillä valkosoluilla eli T-soluilla. Hoitoa kutsutaan CAR-T -soluterapiaksi. Hoitomuoto tulee käyttöön aluksi kliinisten tutkimusten kautta ja ensimmäinen potilasryhmä hoidoissa on imukudos- eli lymfoomapotilaat, joilla ei ole muita tehokkaita hoitovaihtoehtoja käytettävissä.

Uudessa immunologisessa täsmähoidossa potilailta kerätään omia T-soluja, joita muokataan geneettisesti kimeerisellä antigeenireseptorilla (CAR, chimeric antigen receptor) tuhoamaan syöpäsoluja. Geenin siirron jälkeen soluja kutsutaan CAR-T -soluiksi.

CAR-T -soluterapia ei ole lääke, vaan hoitomuoto, jossa käytetään potilaan omia puolustusjärjestelmän soluja syöpäsoluja vastaan. Kehon immuuni- eli puolustusjärjestelmä tunnistaa elimistölle vieraita rakenteita kuten mikrobeja ja syöpäsoluja.

Ensimmäinen suomalainen lymfoomapotilas on jo saanut HUSissa CAR-T -soluhoidon.

- CAR-T -solu pystyy tunnistamaan syöpäsolut, aktivoitumaan ja tappamaan syöpäsolun. Näin potilaan oma immuunijärjestelmä valjastetaan tuhoamaan syöpäkasvain, kertoo professori Sirpa Leppä Helsingin yliopistosta.

CAR-T -soluilla on saatu jopa täydellisiä, pysyviä hoitovasteita sellaisille veri- ja imukudossyöville, joihin perinteiset hoidot eivät ole tehonneet.

– Tulokset kiinteiden kasvainten hoidossa ovat toistaiseksi olleet vaatimattomampia, mutta tutkimustyö etenee rivakasti. On selvää, että CAR-T -soluhoidosta saadaan lähivuosina merkittävä uusi hoitomuoto syövän taltuttamiseksi, Leppä sanoo.

CAR-T -soluterapia on kertahoito. Potilaan solujen keräämistä varten tarvitaan perinteiseen kantasolusiirtoon tarkoitetut tilat ja laitteet.

Hoitomuoto on kehitetty ja jo käytössä Yhdysvalloissa, ja nyt myös tulossa Eurooppaan nopeakasvuisten B-solulymfoomien ja lasten akuutin leukemian hoitoon. Suomessa hoito tulee keskittymään yliopistosairaaloihin Helsinkiin ja Turkuun.

Lisää aiheesta: Uusi yhteistyö mahdollistaa uudenlaisia soluterapiahoitoja HUSin potilaille