Siipikarjan rooli kotimaisissa kampylobakteeritartunnoissa on oletettua pienempi

Neljäsosa ihmisten kampylobakteeritartunnoista pystyttiin väitöstutkimuksessa yhdistämään broilereista eristettyihin kantoihin. Loput tartunnat olivat peräisin tuntemattomista lähteistä, kuten muista kotieläimistä tai ympäristöstä.

Campylobacter jejuni on teollistuneiden maiden ihmisten yleisin bakteeriperäisen suolitulehduksen aiheuttaja. Kampylobakteeri tarttuu eläimistä ihmisiin lähinnä ulosteilla saastuneiden elintarvikkeiden tai juomaveden tai ympäristön välityksellä.

Suomessa rekisteröidään vuosittain noin 4 500 kampylobakteerin aiheuttamaa tautitapausta, joista suurin osa esiintyy kesäaikaan. Siipikarjan on tunnistettu toimivan C. jejuni -bakteerin merkittävänä varastona ja tautilähteenä ihmisten kampylobakterioosissa.

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa väittelevä Sara Kovanen tutki C. jejuni -kantoja, joita esiintyy kotimaisissa potilastartunnoissa, siipikarjassa ja uimavesissä.

Hän pystyi tunnistamaan ne potilas- ja broilerikannat, jotka olivat sekä perimältään että ajallisesti hyvin lähellä toisiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että broilerit olivat näissä tapauksissa todennäköinen tartuntalähde. Ihmisten tartunnoista neljäsosa pystyttiin yhdistämään broilereista eristettyihin kantoihin.

– Kuitenkin yli 70 prosentissa ihmisten tartunnoista tartuntalähde jäi tunnistamatta. Tämä viittaa muihin tartuntareitteihin, kuten toisiin kotieläimiin tai ympäristöstä saatuihin tartuntoihin, Sara Kovanen toteaa.

_______________________

FM Sara Kovanen väittelee 22.9.2017 kello 12 Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Molecular Epidemiology of Campylobacter jejuni in the Genomic Era". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Walter-sali, EE-talo, Agnes Sjöbergin katu 2.