Professori Arto Urtti kehittää uutta silmälääkitysmuotoa Pietarin valtiollisen yliopiston kanssa

Lääkkeiden kuljetusta silmän takaosaan pyritään tehostamaan yhdistämällä synteettisiä ja biologisia materiaaleja sekä soluja. Venäläisyhteistyö tarjoaa mahdollisuuden tutkijavaihtoon Pietarin ja Helsingin välillä.

Nopeasti yleistyvien silmän verkkokalvon sairauksien hoitoon tarvitaan hyviä lääkkeitä, mutta hankaluutena on niiden toimittaminen perille silmän takaosaan. Täsmäkuljetuksen tehottomuus on tähän asti rajoittanut myös lääkekehitystä.

Professori Arto Urtti Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnasta on nyt saanut kolmivuotisen rahoituksen, jonka turvin hän perustaa uuden tutkimusryhmän Pietarin valtiolliseen yliopistoon. Noin puolentoista miljoonan euron rahoituksella kehitetään uusia materiaaleja, jotka tehostavat lääkkeen saattamista silmän takaosaan.

– Pyrimme tehostamaan heikosti soluihin pääsevien lääkkeiden pääsyä silmän verkkokalvoon ja pidentämään lääkkeiden vaikutusaikaa uuden lääketeknologian avulla. Yhdistämme tässä tarkoituksessa synteettisiä ja biologisia materiaaleja sekä soluja.

Ryhmä on tiiviissä yhteistyössä sekä Arto Urtin Helsingin yliopistossa toimivan tutkimusryhmän kanssa että professori Tatjana Tennikovan tiimin kanssa Pietarissa. Helsinki-yhteistyö merkitsee myös sitä, että pietarilaisia tutkijoita tulee tekemään biologisia kokeita Helsinkiin, ja suomalaiset tutkijat pääsevät työskentelemään Pietarissa.

Uusi tutkimusyhteistyö merkitsee myös, että Arto Urtti toimii koko kolmen vuoden ajan osa-aikaisesti projektin johtajana Pietarissa. Matkustelu ei kuitenkaan ole ongelma.

– Matka Pietariin on lyhyt – vain kolme tuntia junalla, sanoo jo aiemminkin tutkimusasioissa Helsingin ja Kuopion välillä sukkuloinut Arto Urtti.