Metsän tehoja sisätiloissa – voidaanko allergiaa tulevaisuudessa ehkäistä kuluttajatuotteiden avulla?

Väestön kerääntyminen kaupunkeihin on johtanut siihen, että kosketus luontoon karkaa yhä kauemmaksi. Samalla allergiat, astma ja muut immuunivälitteiset sairaudet ovat lisääntyneet. Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijat yhteistyökumppaneineen selvittävät, voidaanko kuluttajatuotteisiin lisätä immuunivälitteisiä sairauksia ehkäiseviä ainesosia.

Nykyisin joka viides kehittyneiden maiden asukas kärsii immuunivälitteisistä sairauksista, kuten esimerkiksi allergioista, astmasta, tyypin 1 diabeteksesta ja reumasta. Näiden sairauksien lisääntymisen taustalla ajatellaan olevan vähentynyt yhteys luontoon ja maatalousympäristöön yhteiskunnan kaupungistuessa.

Toistuvaa luontoaltistusta pidetään keskeisenä tapana suojautua näiltä taudeilta. Erityisen tärkeänä pidetään kosketusta metsien ja maatalousalueiden monipuoliseen mikrobi- ja pieneliöyhteisöön.

Helsingin ja Tampereen yliopistojen yhteinen ADELE-ekosysteemihanke (ADELE – Autoimmune Defense and Living environment) tähtää siihen, että päivittäisen luontoaltistuksen voisi saada myös kuluttajatuotteista.

– Tuotteisiin on lisätty elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa säätelevä ja immuunivälitteisiltä taudeilta suojaava ainesosa, eräänlainen sisätiloihin tuotu metsäkylpy, tutkija Aki Sinkkonen Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta toteaa.

Nykyisin tällaisia tuotteita ei ole tarjolla, joten tekniikka on mahdollista suojata patentein. Tämä mahdollistaa suomalaisen kuluttajatuotesektorin laajentumisen maailmanlaajuisille markkinoille korkean lisäarvon tuotteilla. Mukana on alkuvaiheessa seitsemän suomalaisyritystä.

Monitieteisen ADELE-ekosysteemihankkeen toteuttavat Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto (1.1.2019 alkaen Tampereen yliopisto). Business Finland rahoittaa hankekokonaisuutta vuosina 2018–2021 kahdella miljoonalla eurolla. Hankkeen tieteellinen perusta luotiin vuosina 2015–2017 ADELE-projektissa.