Koira haistaa koronaviruksen – tutkimus selvittää koirien käyttöä tartuntojen tunnistamisessa

Alustavien testien mukaan koirat saattavat suoriutua tehtävästä nopeasti ja yltää luotettavampiin tuloksiin kuin laboratoriokokeet.

Koirien äärimmäisen tarkan hajuaistin käyttö koronaviruksen tunnistustehtävissä voi osoittautua mullistavaksi välineeksi epidemian hallinnassa. Hajuerotteluun koulutetut koirat ovat aiemmin palvelleet menestyksellä muun muassa syöpää sairastavien tunnistamisessa.

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan ja lääketieteellisen tiedekunnan tutkijat ovat yhdistäneet voimansa COVID-19-tartunnan saaneiden tunnistamiseksi hajuerottelulla. Koulutetut koirat ovat alustavissa tutkimuksissa onnistuneet erottamaan terveiden ja koronainfektioon sairastuneiden virtsanäytteet.

– Meillä on ennestään vankka kokemus koirien kouluttamisesta hajuerotteluun. Oli mahtavaa nähdä, miten nopeasti koirat omaksuivat jälleen uuden hajun, sanoo tutkimuksen ja DogRisk-ryhmän johtaja Anna Hielm-Björkman.

Tutkijat aloittavat laajan potilasnäytteiden keräämisen varmistaakseen havainnon ja jatkaakseen koulutusta. Tutkijat myös selvittävät tarkemmin, mitä koirat sairastuneiden näytteistä tunnistavat ja kuinka kauan sairastumisen jälkeen.

Alustavien testien perusteella koirat saattaisivat suoriutua tehtävästä nopeasti ja yltää jopa luotettavampiin tuloksiin kuin nykyiset molekyylipohjaiset laboratoriokokeet.

– On varmistettava monia asioita, ennen kuin hajuerottelua päästään soveltamaan käytännössä. Analysoimme suuren määrän sokkoutettuja näytteitä sekä potilailta, jotka ovat saaneet positiivisen koronatestituloksen, että verrokkiryhmältä, jonka tulos on ollut negatiivinen. Osa verrokeista on terveitä, osa sairastaa esimerkiksi jotakin muuta hengitysteiden infektiota, kertoo infektiosairauksien professori Anu Kantele Helsingin yliopistosta.

Hajuerotteluun koulutettuja koiria voisi jatkossa hyödyntää koronavirustartunnan saaneiden tunnistamisessa useissa tehtävissä esimerkiksi vanhainkodeissa, sairaalahenkilökunnan seulonnassa ja tullin palveluksessa lentokentillä.

Lisätietoja:

Anna Hielm-Björkman, seuraeläinten kliinisen tutkimuksen dosentti, eläinlääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Puh. 044 327 0462
Sähköposti: anna.hielm-bjorkman@helsinki.fi

Anu Kantele, infektiosairauksien professori, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto ja HUS
Puh. 050 427 0203
Sähköposti: anu.kantele@hus.fi

Susanna Paavilainen, tutkimuskoordinaattori, HY, toiminnanjohtaja, WiseNose Ry
Puh. 044 504 4464
Sähköposti: susanna.paavilainen@helsinki.fi

Tutustu koronavirukseen liittyvään tutkimukseen ja asiantuntijoihin Helsingin yliopistossa