Kasviksia, enemmän kasviksia!

Vegeaterioista tulee pikkuhiljaa perusruokaa, tuumaa ravitsemustieteen opiskelija Emma Kynkäänniemi.

— Ravitsemustieteessä siisteintä on monipuolisuus, Emma Kynkäänniemi kehuu opintoalaansa.

Ravitsemus on muutakin kuin ruokaa — sillä on voimakkaita ja syviä sosiaalisia ja kulttuurisia ulottuvuuksia. Opiskelija joutuu myös pohtimaan tapaa, jolla ruoasta puhutaan.

— Toivottavasti taas ei muhi uutta ruokariitaa! Olen väsynyt henkilökohtaisuuksiin meneviin keskusteluihin, joissa omaa näkemystä perustellaan jopa salaliittoteorioilla.

Julkiriitely on saanut opiskelijat pohtimaan ammatillista kehittymistään ja miettimään, miten omasta osaamisesta kertoisi tehokkaasti, mutta ketään loukkaamatta tai mestaroimatta.

Ensimmäiset omat kokemuksensa ruokaviestijänä Kynkäänniemi sai keväällä luennoidessaan maahanmuuttajille. Somalinaiset yllättivät Kynkäänniemen kehumalla vuolaasti ruisleivän makua.

— Oletin, että ruokatottumuksissamme olisi enemmän eroja.

Opiskelijoiden yhteistyö maahanmuuttajanaisten kanssa jatkuu tänä syksynä.

Maahanmuutto on jo rikastuttanut suomalaista ravintolakulttuuria, samoin kotikeittiötä, jossa uudet maut ja mausteet otetaan hanakasti vastaan.

Kansainvälisyyden ohella toinen voimakas trendi on kasvisruoka. Emma Kynkäänniemi iloitsee vegebuumista.

— Yhä useammasta ravintolasta saa hyvää kasvis- ja vegaaniruokaa. Osa lähipiirini paatuneimmistakin lihansyöjistä on alkanut syödä kasvisruokia, edes toisinaan.

Uusista tuotteista, kuten nyhtökaurasta, puhutaan jo muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.

Seuraavaa trendiä opiskelija toivoisi vähäsuolaisuudesta.

— Leipähyllyille pitäisi saada lisää vähäsuolaisia, hyvänmakuisia vaihtoehtoja. Maitosuola on kerrassaan hieno innovaatio ja yksi vastaus liialliseen suolan saantiin, Kynkäänniemi tuumii.

Opiskelijan syksy kuluu gradun parissa. Kynkäänniemi tutkii 1-vuotiaiden ravitsemusta laatumittarilla, joka ottaa huomioon myös D-vitamiinin, viime vuosien julkkisravintoaineen, saannin.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/08/16.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.