Helsingin yliopiston tutkijoille merkittävää rahoitusta Alzheimerin taudin tutkimukseen

Dosentti Maciej Lalowski ja professori Eero Castrén menestyivät hyvin eurooppalaisessa tutkimusrahoitushaussa, jossa tavoitellaan läpimurtoja Alzheimerin ja Parkinsonin taudin kaltaisten hermosolujen rappeumasairauksien hoidossa.

Euroopan unionin jäsenmailla on yhteinen JPND-ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä yhteistyötä hermoston rappeutumissairauksia tutkivien kansallisten hankkeiden välillä. Viimeisimmässä rahoitusjaossaan ohjelma jakoi 35,6 miljoonaa euroa, josta suomalaishankkeet saivat yhteensä 1,3 miljoonaa euroa.

Helsingin yliopistosta kaksi tutkijaa sai rahoitusta JPND:n kautta. Dosentti Maciej Lalowski Medicumista kehittää uusia hiirimalleja Alzheimerin taudin synnyn tutkimisen avuksi. Neurotieteen tutkimuskeskuksen johtajan, professori Eero Castrénin hanke liittyy lupaavan uuden lääkehoidon kehittämiseen Alzheimerin tautiin. Tutkittavana on kolme erityyppistä lääkeainetta.

– Ryhmäni on tutkinut hermokasvutekijä BDNF:ää jo parikymmenen vuoden ajan. Olemme erityisesti keskittyneet proteiineihin, jotka toimivat yhteistyössä kasvutekijöiden reseptorien kanssa.

Eero Castrénin ryhmä tekee JPND-rahoitukseen liittyen yhteistyötä seitsemän eri tutkimusryhmän kanssa. Kumppanuuslaboratoriot sijaitsevat Norjassa, Saksassa, Ranskassa ja Italiassa. Tutkimuskonsortion ensimmäinen kokous on huhtikuussa.

Lisää JPND:stä

Eero Castrén Leena Mattilan haastateltavana Ylen Tiedeykkösessä helmikuussa 2016