Helsingin ja Jyväskylän yliopistot solmivat yhteistyösopimuksen Kiinan arvostetuimpiin kuuluvan yliopiston kanssa

Sopimuksella Shanghai Jiao Tong Universityn kanssa edistetään tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Suomen ja Kiinan välillä.

Meilahden Biomedicumissa 13.5.–15.5 järjestetyn kiinalaissuomalaisen yhteistyökokouksen aiheena oli ”Metabolic Diseases, Systems Biomedicine and Exercise Medicine Research”.

Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen lisäksi kokoukseen osallistui edustajia Shanghain Jiao Tong (SJTU) yliopistosta, joka kuuluu Kiinan arvostetuimpiin. Sen alaisuudessa toimii 13 sairaalaa sekä Kiinan ensimmäinen kansallinen translationaalisen lääketieteen tutkimuskeskus, joka keskittyy metabolisiin sairauksiin, sydän- ja verisuonitauteihin ja syöpiin.

Kokouksen aikana SJTU:n sekä Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen edustajat allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, joka edistää vuorovaikutusta tutkijoiden välillä, tutkijavaihtoa sekä koulutusyhteistyötä.

Yhteistyön tavoitteena kroonisten sairauksien ehkäisyn ja hoidon kehittäminen, jossa hyödynnetään mm. yksilöllistettyä hoitoa, varhaisempaa diagnostiikkaa sekä tekoälyn sovelluksia. Erityisenä kiinnostuksenkohteena on myös biopankkitoiminta.

– Suomalainen sairaalabiopankkikonsepti on herättänyt huomattavaa kiinnostusta maailmalla ja yksilöllistettyä lääketiedettä suunnittelevat toimijat hakevat oppia ja yhteistyömahdollisuuksia meiltä, sanoo Helsingin Biopankin tieteellinen johtaja, professori Olli Carpén Helsingin yliopistosta.

Tapahtumassa oli mukana myös edustajia Kiinan suurlähetystöstä, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Business Finlandista, SITRAsta sekä suomalaisista yrityksistä.