Aleksanteri-konferenssin aiheena elämän ja kuoleman kysymykset Venäjällä

Helsingin yliopistolla tarkastellaan 26.–28.10. venäläistä hyvinvointia ja sosiaalipolitiikkaa. Uusia tutkimusavauksia on tarjolla myös maan kansalaisyhteiskuntaan.

Venäjän siirtyminen sosialistisesta yhteiskuntajärjestelmästä markkinatalouteen merkitsi köyhyyden, sosiaalisen epätasa-arvoisuuden ja kuolleisuuden lisääntymistä. 2000-luvun alun talouskasvusta huolimatta sosiaaliset ongelmat ovat edelleen suuria.

Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin ja Venäjä-tutkimuksen huippuyksikön Choices of Russian Modernisation järjestämässä kansainvälisessä konferenssissa Life and Death in Russia kysytään, miten sosiaalipolitiikan avulla pystytään vastaamaan kansalaisten tarpeisiin ja sosiaalisiin ongelmiin Venäjällä. Lisäksi valotetaan sitä, millaista sosiaalipolitiikkaa maan hallinto priorisoi ja kuinka Venäjän demografinen kehitys sekä taloustilanne vaikuttavat hyvinvointiyhteiskunnan rakenteisiin.

Tarkasteltavia aiheita hyvinvointivaltion tiimoilta ovat muun muassa Venäjän koulutussektori, terveydenhuolto- ja eläkejärjestelmä, sosiaaliturva sekä perhe- ja asuntopolitikka. Lisäksi Roundtable-keskusteluissa pureudutaan maahanmuuton vaikutuksiin Venäjän työmarkkinoilla.

Konferenssin pääpuhujista professori Nataliya Zubarevich (Moscow State University) käsittelee venäläisen sosiaali- ja talouspolitiikan alueellisia ulottuvuuksia ja tohtori Svetlana Stephenson (London Metropolitan University) lasten ja nuorten hyvinvointia sekä nuorisokulttuureja Venäjällä. Professori Göran Therbornin (Cambridge University) aiheena puolestaan on eriarvoisuus ja hyvinvointivaltiokehitys Venäjällä kansainvälisessä vertailussa. Muita konferenssin pääpuhujia ovat professorit Linda Cook (Brown University, USA) ja Thomas Remington (Emory University, USA).

Eräänä mielenkiintoisena tutkimuskohteena tuodaan esille Venäjän kansalaisyhteiskunta.

− Konferenssimme tarjoaa tuoreita näkökulmia aiheeseen, siihen mistä elementeistä ja erityispiirteistä kansalaisyhteiskunta ja kansalaistoiminta koostuvat. Kansalaisyhteiskuntasektori on erilainen Venäjällä kuin länsimaissa, mutta se ei silti tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa, kuten joskus lännessä ajatellaan, Aleksanteri-instituutin tutkijatohtori Marina Khmelnitskaya konferenssin järjestelytoimikunnasta toteaa.

Vuosittainen Aleksanteri-konferenssi järjestetään nyt 16. kertaa. Tämän vuotinen hyvinvointi-teema on valikoitunut käsiteltäväksi Venäjä-tutkimuksen huippuyksikön päätutkimusteemojen ja -klustereiden kautta.

Konferenssiin odotetaan saapuvan noin 300 osallistujaa: tutkijoita ja jatko-opiskelijoita yhteiskuntatieteiden, oikeustieteen, politiikan tutkimuksen, talouden ja humanististen tieteiden aloilta sekä poliitikkoja ja päättäjiä.

Mediatapaaminen Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 27.10.

Median edustajat ovat tervetulleita englanninkieliseen aamukahvitilaisuuteen Helsingin yliopiston Tiedekulmaan torstaina 27.10. klo 9.00–10.00 (Aleksanterinkatu 7, Helsinki). Tilaisuudessa Aleksanteri-instituutin tutkijat Marina Khmelnitskaya ja Meri Kulmala haastattelevat yhtä konferenssin pääpuhujista, Nataliya Zubarevchia, Venäjän talouskriisin vaikutuksista maan alue- ja sosiaalipolitiikkaan. Median edustajille on varattu tilaisuudessa aikaa kysymyksille ja haastatteluille. Pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen 21.10.2016 mennessä. Samalla lomakkeella voi myös rekisteröityä Aleksanteri-konferenssin osallistujaksi – konferenssin luennot ja paneelit ovat avoimia tiedotusvälineille.

Haastattelupyynnöt konferenssin aikana: Meri Kulmala: meri.kulmala@helsinki.fi +358-(0)50 448 4057

Lisätietoja:

Konferenssin ohjelma