Visit and Seminar Highlight Growing Research and Education Links Between Finland and China

Helsingissä ja Tampereella 28.–29.8. järjestettävä kahdenvälinen seminaari oikeudesta sekä kiinalaisten oikeusoppineiden vierailu vahvistavat yhä lisääntyvää yhteistyötä suomalaisten ja kiinalaisten yliopistojen ja tutkimusinstituutioiden välillä. Delegaatio Kiinan Yhteiskuntatieteiden akatemiasta (Chinese Academy of Social Sciences CASS) vierailee Suomessa elokuun lopussa.

Professori Li Lin, akatemian oikeustieteen instituutin johtaja, tuo delegaation Suomeen, ja mukana on myös professori Xie Zengyi, joka on yksi johtavista kiinalaisista oikeustieteen oppineista. He osallistuvat laaja-alaiseen kahdenväliseen seminaariin, jonka organisoinnista ja suunnittelusta on vastannut professori Ulla Liukkunen, Kiinan oikeuden ja kiinalaisen oikeuskulttuurin keskuksen (Finnish China Law Center) johtaja.

Professori, Helsingin yliopisto oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani, Kimmo Nuotio korostaa vierailun syventävän yhteistyötä. Nuotio toimii Kiinan oikeuden ja kiinalaisen oikeuskulttuurin keskuksen johtoryhmän puheenjohtajana.

– Toivotamme jälleen hyvin mielellämme kiinalaiset yhteistyökumppanimme tervetulleiksi Suomeen jatkamaan keskusteluja yhteisistä mielenkiinnon kohteistamme. Vuosien aikana olemme käsitelleet jo laajan ja kattavan aihevalikoiman keskusteluissamme, toteaa Kimmo Nuotio.

Vuosittaisista kahdenvälisistä seminaareista on tullut tärkeä foorumi Suomen ja Kiinan oikeusoppineiden väliselle keskustelulle

Keskuksen johtaja, professori Ulla Liukkusen mukaan vuosittaisesta kahdenvälisestä seminaarista on tullut tärkeä foorumi Suomen ja Kiinan oikeustieteilijöiden väliselle keskustelulle.

– Jokavuotinen tiedon ja ideoiden vaihto mahdollistaa yhä vahvempien tutkimuksellisten yhteyksien luomisen, hän toteaa.

Tämän vuotinen seminaari keskittyy lapsioikeuteen, liikenneoikeuteen, julkiseen hankintaoikeuteen sekä ympäristöoikeuteen. Kiinalaisten kiinnostus Suomen oikeusjärjestelmää kohtaan ulottuu kuitenkin myös paljon laajemmalle.

– Kiinalaiset ovat erityisen kiinnostuneita arktisesta ulottuvuudesta sekä pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta. Työntekijöiden perusoikeuksiin ja kollektiiviseen työoikeuteen liittyvä tutkimus on myös ollut tärkeällä sijalla yhteistyössä, sanoo Ulla Liukkunen.

Kiinan oikeuden ja kiinalaisen oikeuskulttuurin keskuksen uuden koordinaattorin, Stuart Mooneyn mukaan seminaari on osoitus keskuksen tärkeästä roolista globaalisti, Suomen lisäksi. – On tärkeää jatkaa keskuksen uraauurtavaa työtä ja yhä vahvemmin edistää suomalaisten ja kiinalaisten yliopistojen ja tutkimusinstituuttien suhteita, hän korostaa.

Stuart Mooney aloitti kesällä Kiinan oikeuden ja kiinalaisen oikeuskulttuurin keskuksen (Finnish China Law Center) uutena koordinaattorina.

Lisätietoa tutkimuksen ja opetuksen yhteistyöstä Suomen ja Kiinan välillä Kiinan oikeuden ja kiinalaisen oikeuskulttuurin keskuksen (Finnish China Law Center) tuoreesta raportista sen ensimmäisistä neljästä toimintavuodesta: http://blogs.helsinki.fi/chinalawcenter/files/2017/05/Raportti-China-Law-Center.pdf

Lisätietoa elokuun kahdenvälisestä seminaarista ja rekisteröitymisestä: http://blogs.helsinki.fi/chinalawcenter/8th-sino-finnish-bilateral-seminar-on-comparative-law-28-29-august-helsinki-and-tampere/