Tutkittua tietoa aivoista, maahanmuutosta ja antibiooteista – Helsingin yliopisto SuomiAreenalla

Helsingin yliopisto on aktiivisesti mukana SuomiAreenalla. Kokosimme listan kiinnostavista keskusteluista, joihin yliopistolaiset osallistuvat.

Helsingin yliopisto osallistuu aktiivisesti keskustelutapahtuma SuomiAreenaan 16.–20.7. Porissa. Järjestämme perjantaina keskustelun, jonka aiheena on aivot työelämässä. Mukana ovat professori Minna Huotilainen ja aivotutkija Mona Moisala yliopistosta sekä Panu Liira Reaktorilta ja kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen. Keskustelun juontaa toimittaja Reetta Räty. Keskustelu: Aivot työhön! perjantaina 20.7. klo 14.30-15.30 kauppakeskus BEPOP, Yrjönkatu 22.

Kokosimme  listan muista kiinnostavista keskusteluista, joissa yliopistolaiset ovat mukana.

Maanantaina on luvassa mediakriittistä puhetta maahanmuutosta ja muuttuvasta Suomesta. Mukana Ylen järjestämässä keskustelussa on Miika Tervonen, Pohjoismaiden tutkimuksen dosentti Helsingin yliopistosta. Keskustelu: Pelkääkö media yhä mustaa miestä? Mediakriittistä puhetta maahanmuutosta ja muuttuvasta Suomesta, maanantai 16.7. klo 11.30-12.30 | Eetunaukion lava, Itäpuisto.

Maanantaina keskustellaan myös siitä, kuljetaanko #MeToo:n jälkeen kohti seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Keskustelemassa on vanhempi tutkija, VTT, kasvatussosiologian dosentti Jukka Lehtonen, joka työskentelee parhaillaan WeAll-tutkimusprojektissa. Keskustelu: Nuoret haastavat: #MeToo:n jälkeen kohti seksuaalista itsemääräämisoikeutta, maanantai 16.7. klo 11.30-12.30 | Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12.

Ajankohtainen Venäjä-teema nousee myös esiin Suomi-Venäjä-seuran järjestämässä keskustelussa, johon osallistuvat Aleksanteri-instituutin tutkimusjohtaja Markku Kivinen ja tutkija Anna-Liisa Heusala. Keskustelu: Suomi ja Venäjä – pehmeä turvallisuus, maanantai 16.7. klo 17.30-18.30 | Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistokatu 14.

Tiistaina puhutaan mm ruoasta, kun professori Marina Heinonen Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osastolta osallistuu Tärkeimmät asiat puhutaan ruokapöydässä -keskusteluun. Keskustelu: Itsestäänselvyytenä ruoka?, tiistaina 17.7. klo 12.40–13.10 | SuomiAreena-ranta, Eteläranta.

Tiistaina OAJ:n paneelissa tiedoista, taidoista ja tunteista opetuksessa on keskustelemassa OAJ:n järjestämässä paneelissa dosentti ja yliopistonlehtori Nina Sajaniemi. Keskustelu: Tiedolla, taidolla ja tunteella – ollaan immeisiksi!, tiistai 17.7. klo 14.30-15.30 | Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistokatu 14.

Maalaisromantiikkaa vai huoltovarmuutta? –otsikolla keskustelee vanhempi tutkija Hanna Tuomisto Liberaalipuolueen ja Piraattipuolueen järjestämässä tilaisuudessa. Keskustelu: Maalaisromantiikkaa vai huoltovarmuutta, tiistai 17.7. klo 16.00-17.00 | Eetunaukion lava, Itäpuisto.

Tiistaina puhutaan myös koulutuksen tulevaisuudesta Suomen Tiedeseuran ja Tampereen dosenttiyhdistyksen tilaisuudessa. Mukana keskustelemassa ovat kansleri Kaarle Hämeri ja kansleri emeritus Kari Raivio. Keskustelu: Hätä yliopistoista – väitöstilaisuus koulutuksen tulevaisuudesta, tiistai 17.7. klo 17.30-18.30 | Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12.

Keskiviikkona puhuttaa antibioottien tehon hiipuminen - voiko mikään pysäyttää resistenttien bakteerien voittokulkua? Keskustelemassa assistant professor, PhD Jonna Jalanka. Keskustelu: #antibioottiresistenssi Terveydenhoidon sankarista maailmanluokan pahikseksi, keskiviikkona 18.7. klo 14.30–15.45 | SuomiAreena-ranta.

Torstaina keskustellaan sukupuolesta Setan, Amnestyn Suomen osaston ja Trasekin johdattelemana. Mukana keskustelemassa on sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa. Keskustelu: Mitä se sulle kuuluu? Keskustelu sukupuolimerkinnöistä Suomessa, torstai 19.7. klo 16.00-17.00 | Eetunaukion lava, Itäpuisto.

Perjantaina puhutaan koulutuksesta Nordean järjestämässä keskustelussa, jossa on mukana aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin yliopistosta. Keskustelu: Liitupölystä tekoälyyn – make koulutus great again!, perjantai 20.7. klo 10.00-11.00 | Antinkatu 5, Antinkatu 5.

Koulutuksen  ja sosiaalisesta liikkuvuudesta keskustelee muun muassa apulaisprofessori Sonja Kosunen Helsingin yliopistosta Keskustelu: Lääkärin tytöstä lääkäri ja duunarin pojasta duunari – ennalta määrätty tulevaisuus? , perjantai 20.7. klo 11.30-12.30 | Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12

Asumisen vastuullisuusteemasta on puhumassa kaupunkitutkimusinstituutin johtaja Mari Vaattovaara Helsingin yliopistosta. Keskustelu: Asumisen tunti <3 Asuntomessut: Vastuulliset ratkaisut, perjantai 20.7. klo 14.30-15.30 | Purje, Raatihuoneenpuisto.

Valtion aktivointitoimista puhutaan Politiikka-lehden ja Politiikasta-lehden yhteisessä keskustelussa, jossa on mukana professori Markus Jäntti. Juontajina nähdään lehtien päätoimittajat, akatemiatutkija Hanna Wass (Politiikka) ja yliopistonlehtori Johanna Vuorelma (Politiikasta). Keskustelu: Kansalaiset liikkeelle! Valtio aktivointitalkoissa, perjantai 20.7. klo 14.30-15.30 | Eetunaukion lava, Itäpuisto.

Perjantaina puhutaan myös pohjoismaisesta populismista, mukana tutkija Ov Cristian Norocel. Keskustelu: Populism så in i Norden, perjantai 20.7. klo 14.30-15.30 | Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12.