Tutkijat mukana SuomiAreenalla

Tällä viikolla Porissa kokoonnutaan taas SuomiAreenan merkeissä keskustelemaan yhteiskunnallisista aiheista. Mukana on poliitikkoja, yritysjohtajia, mielipidevaikuttajia ja järjestötoimijoita. Myös Helsingin yliopiston tutkijoita on mukana paneeleissa.

Maanantaina SuomiAreenan avasi Marttaliiton, Punaisen Ristin, Opteamin ja Skanskan keskustelutilaisuus kotoutumisesta. Siinä mukana olivat Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Fadumo Dayib sekä sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo. Illalla käytiin kapakkaväittely talouspolitiikan suunnasta, mukana professori Markus Jäntti. Think Companyn puheenjohtaja Karri Liikanen edusti opiskelijoita #Kesäkoodi-festareilla. Erityisesti lukiolaisille suunnatun festivaalin ohjelmassa oli muun muassa koodaamiseen tutustumista.

Viikon edetessä yliopiston lääketieteen tutkijat keskustelevat syövän lääkehoidon kehityksestä (Heikki Joensuu) ja luonnon merkityksestä allergioiden ehkäisyssä (Tari Haahtela). Kuluttajien ja kuluttamisen tutkijat puolestaan puhuvat rahasta (Minna Autio) ja urheilusta (Mika Pantzar).

Perjantaina keskustellaan poliittisesta osallistumisesta Suomessa ja siitä, onko kaikilla samanlaiset vaikutusmahdollisuudet. Mukana paneelissa on akatemiatutkija Hanna Wass, jonka hankkeessa ”Tasapuolisuus vaaliosallistumisessa ja ehdokasvalinnassa” tutkitaan muun muassa lapsuuden kodin vaikutusta äänestysaktiivisuuteen sekä maahanmuuttajataustaisten äänioikeutettujen vaaliosallistumiseen vaikuttavia tekijöitä.

Yliopisto vaikuttaa

Myös yliopiston johtoa on paikalla verkostoitumassa.

– On tärkeää olla mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa myös tällä tavalla – tuoda esiin tutkimuksen merkitystä ja sitä, millainen rooli yliopistoilla voi tulevaisuudessa olla. Ja tietysti kuulla, mitä muut yhteiskunnalliset toimijat asioista ajattelevat.  Täällä on hyvä tilaisuus kohdata hyvin erilaisia ihmisiä ja tahoja muutamassa päivässä, kommentoi kansleri Thomas Wilhelmsson.

Katso SuomiAreenan ohjelma