Viranomaisten tietoon tulleiden rikosten määrä väheni vuonna 2017

Vuonna 2017 poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tietoon tuli noin 456 000 rikosta, mikä on 7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Sen lisäksi vuonna 2017 kirjattiin noin 406 000 liikennerikkomusta, mikä on puolestaan viidenneksen enemmän kuin edellisvuonna. Tiedot ilmenevät Helsingin yliopiston
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin vuosikatsauksesta.

Poliisin tietoon tulleiden rikosten määrä on 1990-luvun alusta lähtien vähentynyt. Eri rikoslajeissa kehitys on ollut kuitenkin eritahtista ja osittain erisuuntaista. Varkausrikoksissa väheneminen on ollut miltei yhtäjaksoista. Petosrikosten ja varsinkin maksukorttipetosten määrä on viime vuosia lukuun ottamatta puolestaan lisääntynyt.

Ilmi tulleiden pahoinpitelyrikosten määrä kasvoi 2010-luvulle saakka. Vuodesta 2012 alkaen poliisin tietoon tulleiden pahoinpitelyrikosten määrä on kuitenkin vähentynyt melko selvästi.

Väestölle suunnattujen uhritutkimusten perusteella väkivallan määrä on pysynyt pitkään suunnilleen samalla tasolla, kun otetaan huomioon sekä poliisin tietoon tullut että piiloon jäänyt rikollisuus. Henkirikosten määrä on 1990-luvun puolivälistä alkaen vähentynyt ja on nyt alhaisemmalla tasolla kuin koko itsenäisyyden aikana.

Poliisin tietoon tulleiden raiskausrikosten määrä on noin puolitoistakertainen verrattuna 2000-luvun loppuvuosiin. Lapsiin kohdistuneet seksuaaliset hyväksikäytöt ovat kääntyneet vuodesta 2012 selvään laskuun.

Rattijuopumusten määrä on vähentynyt noin kolmanneksen 25 vuodessa. Liikennerikkomusten määrä alkoi voimakkaasti kasvaa sen myötä, kun poliisi otti käyttöön 2000-luvulla automaattisen ylinopeuksia mittaavan kameravalvonnan.

Rikollisuuden määrän ja rakenteen muutoksiin ovat viime vuosikymmeninä vaikuttaneet väestön vanhentuminen, erityisesti tietotekniikan kehityksestä johtuva rikostilaisuuksien lisääntyminen ja muuntuminen, maahanmuutto ja valtioiden välisten rajanylitysten helpottuminen. Rikollisuuden kannalta edelleen merkitystä on muun muassa kaupungistumisella, alkoholin kulutusmäärillä ja kulutustottumuksilla, taloudellisilla suhdanteilla sekä poliisin valvontaresursseilla ja niiden kohdentamisella.

Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin vuosikatsaus Rikolli­suustilanne 2017 sisältää tietoja tilastoitujen rikosten määrästä ja piiloon jääneestä rikollisuudesta. Kaikkiaan 11 kirjoittajaa on osallistunut Rikollisuustilanne 2017 laatimiseen.

Niemi, Hannu (toim.). Rikollisuustilanne 2017. Katsauksia 29/2018. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, Helsingin yliopisto.

Tiedustelut:
suunnittelija Hannu Niemi (p. 02941 20855, s-posti hannu.eo.niemi@helsinki.fi)
suunnittelija Petri Danielsson (p. 02941 20860, s-posti petri.danielsson@helsinki.fi)