PacTec-pakkauspalkinto Hanna Koivulan vetämälle pakkauksia ideoivalle kurssille

Pakkausalan ammattitapahtumassa PacTecissa jaettiin 29. toukokuuta PacTec-palkinnot ansioituneille pakkausteoille ja -ideoille. PacTec-palkinto oli tänä vuonna suunnattu alan opiskelijoille ja opiskelijaryhmille, ja sen tarkoituksena oli antaa tunnustusta uusille ideoille sekä kannustaa tulevia alan ammattilaisia.

Neljän tuhannen euron suuruinen palkinto ojennettiin Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan elintarviketieteiden koulutusohjelman pakkausteknologian kurssille. Palkintoraadin mukaan pakkausteknologian kurssilla on tärkeä rooli koko suomalaiselle pakkausalalle opiskelijoiden innostajana ja informoijana pakkauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Vuosittain 70–100 opiskelijalla on kurssin kautta mahdollisuus kehittää ja suunnitella prototyyppi elintarvikepakkauksesta ja esitellä se posteritilaisuudessa elintarvike- ja pakkausalan ammattilaisille. Kurssilla syntyy 15–20 uutta pakkausideaa joka vuosi.

– Olen todella iloinen, että kurssi saa tämän palkinnon. Olemme tehneet kovasti töitä, jotta saamme jaettua opiskelijoille ajantasaista ja tutkittua tietoa pakkauksista ja pakkausalasta. Kurssin aikana opiskelijat loistavat esitellessään innovaationsa pakkausalan ammattilaisille ja ihailen heidän kehitystään. Palkintoraha tulee mahdollistamaan kurssin kehittämisen entistäkin paremmaksi, toteaa pakkausteknologian kurssin vastuuopettaja Hanna Koivula Helsingin yliopistosta.

Kurssilla kehitetään vuosittain parikymmentä uutta ideaa. Kurssi valmistaa opiskelijoita mahdolliseen uraan pakkausalalla tulevaisuudessa.

– Uskon, että pakkausalalla tullaan panostamaan entistä enemmän digitaalisiin ratkaisuihin. Olemme tietoisempia valinnoistamme liittyen ympäristöön, eettisyyteen, tuotteiden alkuperään ja aitouteen, toteaa pakkausteknologian kurssin tämän kevään opiskelija Emmi Ahonen.