Organisaatioviestinnän professuurin rahoitus etenee – puuttuu vielä 60 000 euroa

Helsingin yliopisto aloitti vuosi sitten varainkeruun työelämäviestinnän professuuria varten. Hanke on tärkeä yritysviestinnän tulevaisuuden kannalta ja se on herättänyt viestintäväen kiinnostusta ja saanut kiitosta yritysmaailmasta. Kolmen vuoden professuurin rahoitustavoitteesta puuttuu kuitenkin vielä 60 000 euroa.

Tämänhetkiset lahjoittajat ovat Helsingin yliopiston valtiotieteellinen tiedekunta (180 000 euroa eli puolet 3-vuotisesta professuurista), TAT ry (50 000), ProCom ry (30 000), Juho ja Lempi Pitkäsen rahasto (30 000), Mikael Jungner (10 000), Arja Suominen (10 000), Manifesto (2500), DNA (2500), Ulrika Romantschuk (1200), Johanna Tuutti (250) sekä
emeritusprofessoreiden Osmo A. Wiio ja Leif Åberg rahastot (500).

- Vuoden paras sijoitus. Uskon vuorovaikutukseen, tämä on tärkeä hanke. Saan vähentää oman lahjoitukseni verotuksessa. Fiksu tapa ajaa isänmaan etua, sanoo tuore lahjoittaja, MTL ry:n puheenjohtaja Mikael Jungner.

HY:n valtiotieteellinen tiedekunta rahoittaa professuurista 50 prosenttia. Professuuri olisi tarkoitus aloittaa 2018.

- Nyt tarvitaan vielä lisää lahjoituksia esimerkiksi viestinnän keskeisiltä vaikuttajilta, koskeehan professuuri juuri viestintäosaamisen tulevaisuutta, sanoo varainhankintaan osallistunut viestintäjohtaja Arja Suominen, joka on myös Helsingin yliopiston Alumniyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja.

Yksityislahjoittajille yli 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Uusi työelämäprofessuuri on tarpeen, koska
•       Ennakoimattomuus ja kriisit lisääntyvät
•       Tieto moninkertaistuu ja monimutkaistuu
•       Tieto on yhä useamman saatavilla
•       Mobiili digitaalinen viestintä muuttaa käyttäytymistä ja lisää vihapuhetta ja propagandaa
•       Viestinnän yhteiskunnallinen merkitys kasvaa kaiken aikaa
•       Yksityistä rahaa tarvitaan yliopistokoulutuksen uudistamiseen
•       Professor of practice –professuuri on oikea suunta organisaatioviestinnälle

Vaikka professuuri perustetaan HY:hyn, sen avulla tuetaan kaikkien Suomen yliopistojen organisaatioviestinnän opetusta.
Tässä linkki rahaston sivuille, jossa voi tehdä lahjoituksen https://www.helsinki.fi/fi/rahastot/procom

Lisätietoja:
Valtiotieteellisen tiedekunnan dekaani,