Myötätunnon tutkijoille miljoonarahoitus Tekesiltä

Firman tuotto ja sen työntekijöiden sitoutuminen riippuvat yrityksen arvoista ja asenteista. Myötätunto on kilpailuetu, sanoo Tekes-hanketta vetävä kirkkososiologian professori.

Myötätunnon voiman tutkijat ovat saaneet miljoonarahoituksen Tekesiltä. Marraskuussa jaetuilla Uusi arvonluonti -rahoituksillaan Tekes haluaa auttaa yrityksiä näkemään asiakkaansa myös kumppaneina, jotka tuottavat arvoa.

− Myötätunto on arvokas aineeton pääoma, sanoo Myötätunnon mullistava voima -ohjelmaa Helsingin yliopistossa johtava kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi.

− Kysymme hankkeessamme, mitä myötätunto merkitsee organisaation arjessa ja vuorovaikutuksessa eri kumppanuuksissa. Miten se syntyy, pysyy yllä ja vahvistuu sekä parantaa tuottavuutta?

Myötätuntohanke käynnistyi 1.1.2015 ja sillä autetaan Suomessa toimivia yrityksiä ja yhteisöjä tunnistamaan aineettoman arvonluonnin mahdollisuudet, jotka ovat käännettävissä kilpailueduksi.

− Erityisesti tutkimme myötätuntoharjoitteiden vaikutusta eri yhteisöissä – suhteessa innovaatioihin ja luovuuteen, sitoutumiseen, työhyvinvointiin, myyntiin, asiakaskokemuksiin sekä myötätunnon ja innon ilmapiiriin ja kulttuuriin.

Arvot töissä ja koulussa

Hanke ennakoi pitkän aikavälin kehitystä, joka vie nykyistä arvopohjaisempaan ja merkityksellisyyttä korostavampaan johtajuuteen ja työkulttuuriin, professori Pessi sanoo. Hänen mukaansa myötätunto on nouseva teema liiketoiminnassa, mutta suomalaista yritys- tai tutkimustietoa aiheesta ei oikeastaan vielä ole.

Tulevaisuuden työn ja johtamisen kehittämisen rinnalla paneudutaan oppimiseen. Uusissa oppimisratkaisuissa myötätuntoharjoittelulla synnytetään innostusta ja helpotetaan asioiden omaksumista.

Hankkeen tavoitteisiin kuuluu myös auttaa Suomea luomaan Euroopan parhaita työpaikkoja ja osallistua vetovoimaisten, kestävien, tämän hetken arvoja palvelevien kaupunkien kehittämiseen.

Taidetta, firmoja ja tutkijoita

− Pessin johtama hanke on vaatinut erinomaisen akateemisen suunnitelman lisäksi aktiivista yhteyksien luomista liike-elämään, teologisen tiedekunnan dekaani, professori Ismo Dunderberg arvioi.

Kolmivuotiseen koitokseen osallistuu tutkijoita ja ohjausryhmän jäseniä Helsingin yliopiston lisäksi Tukholman Karoliinisesta instituutistaAalto yliopistosta ja Jyväskylän yliopistosta. Muita hankekumppaneita löytyi muun muassa Filosofian Akatemiasta, LähiTapiolasta, Ateneumin taidemuseosta ja MTV3:sta.

− Tämän mittakaavan Tekes-rahoitus on harvinaista humanistis-yhteiskunnallisella tutkimusalalla, ja teologiseen tiedekuntaan Tekes-rahoitusta myönnettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Tekes-rahan lisäksi hanke keräsi kymmeneltä yritykseltä käyttöönsä yhteensä 165 000 euron summan.