Kuluttamalla reilumpi maailma?

”Herää reilumpaan maailmaan”, kehottaa Helsingin yliopisto tänään alkavalla Reilun kaupan kampanjaviikolla.

4.-10. toukokuuta vietettävä Reilun kaupan viikko näkyy kampuksilla monin tavoin: Banaaniasuihin sonnustautuneet opiskelijat jakavat Reilun kaupan esitteitä. Unicafe puolestaan on varautunut myymään viikon aikana tuhat kiloa reiluja banaaneja. Eettinen kuluttaminen ja ruokaturva puhuttavat tutkijoita Tiedekulmassa maanantaina 4.5.

– Reilu kauppa ei koetakaan ratkaista maailman ruokatalouden epäoikeudenmukaisuutta – siis sitä, että toisilla on ruokaa yllin kyllin ja toiset kärsivät nälkää. Sen sijaan se koettaa parantaa alkutuotannon työntekijöiden asemaa. Yritetään taata heille parempi palkka tai parempaa kohtelua, Tiedekulman keskusteluun osallistuva yliopistonlehtori Sari Ollila taloustieteen laitokselta toteaa.

Ollilan mukaan Reilun kaupan tavoite on hyvä, mutta järjestelmän merkityksellisyydestä on käyty myös kriittistä keskustelua.

– On pohdittu, pitääkö meidän tukea systeemiä, joka olettaa, että rikkaiden pitää maksaa enemmän, jotta osa alkutuotannon työtekijöistä saa enemmän. Vai pitäisikö koko systeemi muuttaa reiluksi, ettei tarvittaisi erillisiä reiluja systeemejä?, Ollila kuvailee.

Pieni bisnes

Toistaiseksi Reilun kaupan osuus markkinoista on pieni. Esimerkiksi kaikesta maailmalla myydystä kahvista neljä prosenttia on Reilun kaupan kahvia. Suomalaiset kauppaketjut ovat kuitenkin kertoneet Reilun kaupan tuotteiden menekin kasvaneen, vaikka maa elää taantumassa.

Ollila arvelee, että kysynnän kasvu kertoo kuluttajien valveutuneisuuden lisääntymisestä sekä siitä, että kauppa on lisännyt Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa.

– Kyselytutkimusten mukaan eettiset ruokavalinnat ovat keski-ikäisten koulutettujen naisten juttu. Nuorilla voi tulla realismi vastaan, rahat eivät kalliisiin tuotteisiin riitä, Ollila huomauttaa.

Reilun kaupan yliopisto

Helsingin yliopisto on ollut Reilun kaupan korkeakoulu puolentoista vuoden ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että yliopiston virallisissa tilaisuuksissa ja ylioppilaskunnan kokouksissa on tarjolla Reilun kaupan kahvia ja teetä. Keskushallinnon juhlatilaisuuksissa nautitaan reilua viiniä. Myös yliopiston kahviloissa ja ruokaloissa on saatavilla Reilun kaupan tuotteita.

– Koetamme myös lisätä henkilökunnan ja opiskelijoiden tietoisuutta eettisestä kuluttamisesta. Nyt selvitämme, kuinka paljon meillä tutkitaan vastuullista kauppaa ja kuluttamista ja kuinka paljon meillä on aiheeseen liittyviä kursseja, Helsingin yliopiston Reilun kaupan kannatustyöryhmän puheenjohtaja Nina Himberg kertoo.

Helsingin yliopisto haki Reilun kaupan korkeakoulun arvonimeä opiskelijajärjestöjen aloitteesta.

Tiedekulmassa 4.5. klo 16-17.30: Reilua ruokaa kaikille

Lisää aiheesta: "Yliopistosta tuli Reilun kaupan korkeakoulu"

Reilukauppa.fi