Kriisi on tutkijan aarre

Euroasioiden käsittely on muuttunut syvällisemmäksi, kiittää 10-vuotiaan tutkimusverkoston johtaja Juhana Aunesluoma.

Kun Juhana Aunesluoma tuli johtajaksi Eurooppa-tutkimuksen verkostoon vuoden 2010 alussa, EU-asioiden käsittely julkisuudessa oli niukkaa ja rutiininomaista. Toimittajien kiinnostus niihin oli lopahtanut 2000-luvun mittaan, ja kansalaiset olivat alun jälkeen tottuneet unioniin.

Sitten julkisuuteen nousi Kreikan ensimmäinen pelastuspaketti, joka soti EU:n keskeisiä periaatteita vastaan. Yhtäkkiä tutkijoiden näkemyksille oli kovaa kysyntää, ja vaativia mediaesiintymisiä tuli viikoittain.

Siinä tilanteessa oli mainiota, että yliopisto oli koonnut Eurooppa-tutkimuksensa johdetuksi verkostoksi useita vuosia aiemmin ja ehtinyt kerryttää asiantuntemusta. Nyt Eurooppa-tutkimuksen verkosto täyttää jo kymmenen vuotta.

Historia piirtää jatkumoita

Aunesluoma iloitsee, että EU-asioiden käsittely on muuttunut eurokriisin myötä syvällisemmäksi. Kun ennen tutkittiin lähinnä poliittisten tapahtumien ”pintaa”, nyt kiinnostavat identiteetti, kulttuuri ja politiikan syvätasot. Esimerkiksi Kimmo Granqvistin tekemä tutkimus eurooppalaisten romaniyhteisöjen identiteeteistä on erittäin mielenkiintoista.

Kun Euroopan kriisi ja kuohunta joskus hälvenevät, tutkijoille on ehtinyt kertyä siitä pinoittain aineistoa.

– Se on tuottanut valtavasti dataa, kuin maanjäristys geologeille, Aunesluoma sanoo.

Yksi tapa ymmärtää tapahtumia ja muutoksia onkin katsoa riittävän pitkälle taaksepäin. Aunesluoma on nyt itse mukana tutkimassa, miten Pohjois-Euroopassa hahmotettiin tulevaisuutta kylmän sodan päättyessä. Samanlaista itä–länsi-kamppailua käy parhaillaan Ukraina.

Verkostolaiset kokoontuvat juhlaan

Yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkosto kokoaa alan tutkijat kaikista tiedekunnista. Mukana on muun muassa maatalouspolitiikan tutkijoita Viikistä, teologeja, juristeja ja filosofeja. Entisiä verkostolaisia on ehtinyt siirtyä lähes kaikkiin EU-tutkimusta tekeviin organisaatioihin.

Maanantaina 9.12. järjestetään verkoston 10-vuotisseminaari, jonka avaa verkostoa perustamassa ollut kansleri Thomas Wilhelmsson. Pääesiintyjänä on Aarhusin yliopiston professori Knud Erik Jørgensen, joka puhuu EU:n asemasta maailmanpolitiikassa. Tilaisuus on kaikille avoin.