Kanslerin neljän vuoden urakka

Helsingin yliopiston kansleri Thomas Wilhelmsson jää syyskuun lopussa eläkkeelle. Neljään vuoteen on mahtunut niin satoja kahvikupillisia kuin 40 miljoonan euron keräyspottikin.

Nelisen vuotta sitten tuore kansleri Thomas Wilhelmsson vitsaili puheessaan seuraajalleen rehtori Jukka Kolalle, että kansleri kunnioittaa tilaisuutta läsnäolollaan ja rehtori hoitaa likaiset työt.

– Itse asiassa se lausahdus on peräisin mahdollisesti jo kansleri Palmenilta, Wilhelmsson sanoo nyt.

Vitsi liittyy siihen, että pakollisia tehtäviä kanslerilla on vain vähän.

Willhelmsson itse vei tehtävää vahvasti varainhankinnan suuntaan, joka on hänelle tuttua jo rehtorivuosilta. Kanslerille vain ovet aukesivat entistäkin helpommin.

– Tuli melkein yllätyksenä, kuinka arvostettu brändi Helsingin yliopiston kansleri on.

Varainhankinta vaatii paljon pohjatyötä

Vuosien varrella kanslerille ovat tulleet tutuksi valtakunnan kaikki tärkeimmät kahvipöydät politiikasta yritysmaailmaan.

– Olen juonut kahvia varmasti maan kaikkien suuryritysten johtajien kanssa, hän naurahtaa.

Se on kannattanut, sillä yhdessä varainhankinnan kanssa hän on kerännyt yli 40 miljoonaa euroa yliopistolle.

– Emme mene kerjäämään rahaa, vaan keskustelemaan yhteistyöstä. Toki lahjoituksen antaminen esitetään sitten yhtenä vaihtoehtona.

Yhteistyön solmiminen vaatii yllättävän paljon pohjatyötä, Wilhelmsson kertoo. Yritysten ylin johto on pääsääntöisesti insinöörejä tai kauppatieteilijöitä, eikä Helsingin yliopiston tutkimus ja muu toiminta ole heille ennestään tuttua.

Poliitikot tulivat tutuiksi

Yliopistolain mukaan kanslerin tehtäviin kuuluu edistää tieteitä ja yliopiston yhteiskunnallista vuorovaikutusta sekä valvoa yliopiston yleistä etua ja toimintaa. Kanslerilla on myös oikeus olla läsnä ja käyttää puhevaltaa valtioneuvostossa käsiteltäessä Helsingin yliopistoa koskevia asioita. Oikeuden olla läsnä valtioneuvostossa Wilhelmsson on kokenut tärkeäksi ja osallistunut tilaisuuksiin useamman kerran vuodessa.

– Asiat on usein siinä vaiheessa jo päätetty, mutta se on hyvä paikka verkostoitumiseen ja epäviralliseen vaikuttamiseen. Ja siitä seuraa, että valtioneuvoston protokollassa yliopiston kansleri istutetaan muissakin tilaisuuksissa samaan pöytään ministerien, puolustusvoimain komentajan, arkkipiispan ja korkeimpien oikeuksien presidenttien kanssa.

Yliopistoon kohdistuneet rahoitusleikkaukset vuonna 2015 olivat kova isku. Wilhelmsson ei silti ole lainkaan toivoton yliopiston tulevaisuuden suhteen.

– Leikkaukset ovat olleet yliopistolle hirvittävän kipeä asia, eivätkä ne olisi saaneet tapahtua. Mutta yliopiston perusta on terve. Kuulen jatkuvasti erinomaista palautetta tutkimuksestamme ja opiskelijoistamme. Esimerkiksi sekä vaihto- että jatko-opiskelijamme saavat ulkomaisissa yliopistoissa aina kehuja osaamisestaan.

Paluu tutkimuksen pariin

Wilhelmssonilla on nykyisen pestin päättyessä takanaan yhteensä 19 vuotta yliopiston johtotehtävissä.

– Tämä on ollut mielenkiintoinen reissu. On ollut hienoa saada olla näin upean yliopiston johdossa.

Lepäilemään hän ei ehdi jatkossakaan, sillä suunnitelmissa on emeritus-sopimus oikeustieteellisen tiedekunnan kanssa.

– Todella mielenkiintoisia asioita jäi kesken, kun minut valittiin aikanaan rehtoriksi. Vanhat kollegat eri puolilla maailmaa ovat jo kyselleet, koska palaan.

Thomas Wilhelmssonin kausi yliopiston kanslerina päättyy 30.9.2017. Lokakuun alussa uutena kanslerina aloittaa FT Kaarle Hämeri.