Kaisa-talolle LEED-ympäristösertifikaatti

Yliopiston pääkirjastona toimiva Kaisa-talo on Euroopan ensimmäinen kirjastorakennus, joka on saanut LEED-ympäristösertifikaatin ekologisesti kestävänä uudisrakennuksena. Kaisa-talo saavutti luokittelussa toiseksi korkeimman sertifiointitason, Gold-tason.

LEED-sertifioinnissa Kaisa-taloa kiitettiin muun muassa hyvästä energiatehokkuudesta, vihreän sähkön hankinnasta sekä kierrätysmateriaalien osuudesta teräs- ja lasirakenteissa. Sertifioinnissa huomioitiin myös erinomaiset julkiset yhteydet sekä se, että uusia autopaikkoja ei rakennustyön yhteydessä perustettu.

Yliopiston tila- ja kiinteistöhallinnon apulaisjohtaja Aimo Hämäläisen mukaan sertifioinnin tavoitteena oli saada ulkopuolinen, kansainvälinen arviointi yliopiston rakennushankkeissa noudatettaville ympäristöperiaatteille ja -ohjeistuksille.

– Ympäristönäkökohdat ovat keskeisiä myös yliopiston muissa peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeissa. Kaikille yliopiston rakennuksille ei ole tarkoitus hakea ulkopuolista sertifiointia, mutta ympäristönäkökohdista erityisesti energiatehokkuus huomioidaan jokaisessa rakennushankkeessa, Hämäläinen painottaa.

Kaisa-talo on aiemmin palkittu arkkitehtuuristaan. Rakennus on saanut muun muassa Vuoden lasirakenne 2012 -palkinnon, Kritiikin kannukset -palkinnon sekä Uudenmaan taidetoimikunnan Taide-palkinnon. Vuosi sitten avattu Kaisa-talo palvelee lukukausien aikana päivittäin 7 000 kävijää.

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) on pohjoisamerikkalaista alkuperää oleva rakennusten suunnittelun, rakentamisen, käytön ja ylläpidon arviointi. Ympäristönäkökohtien lisäksi sertifioinnissa arvioidaan rakennuksen terveellisyys ja turvallisuus käyttäjille.

Yliopiston ympäristöviikkoa vietetään 7.–11.10. Keskiviikkona 9.10. klo 14. järjestetään tutustumiskierros Kaisa-taloon. Ilmoittaudu kierrokselle »