Jokainen, joka elää pitkään, on joskus vanha

Kuka huolehtii vanhuksista, joilla ei ole omaisia? Miten huolehditaan vanhusten arkisista tarpeista, jotka eivät vaadi ammattiosaamista? Onko vanhusten hoivaaminen naisten työtä? Onko hoiva edes oikeaa työtä? Aihetta tutkii valtiotieteiden maisteri Tanja Kuronen Helsingin yliopistossa tarkastettavassa väitöksessään.

Hoivapommin purkajat kertoo puolivirallisesta hoivatyöstä, joka on organisoitua mutta vapaaehtoisuuteen perustuvaa ja jonka tekijät ovat pääasiassa naisia. Nämä naiset auttavat kotonaan asuvia vanhuksia pientä korvausta vastaan. Hoivatyön pitäisi tarkoittaa ihmisläheistä ja järkevää työtä, toimeentulon paranemista lisäansioilla sekä mahdollisuuksia jakaa elämänkokemuksia ja sukupolvien viisautta, mutta useimmiten se tarkoittaa vain epämääräistä työmarkkina-asemaa, toimeentuloon riittämätöntä kulukorvausta, liiallista vastuuta sekä hurjia odotuksia yhteiskunnalta ja hoivantarpeisilta vanhuksilta.

Väitöstutkimus perustuu Kurosen omiin kokemuksiin hoivatyöstä, jonka ympärillä kolmas sektori, hyvinvoinnin sekatalous, yhteisöllisyys ja vapaaehtoistyö muuttuvat lihaksi. Voisiko kansalaispalkattu kansalaistyö purkaa hoivapommin, jonka sytytyslanka palaa jo?

– Hoivatyön tekemisen pitäisi olla luotettavalla ja kestävällä pohjalla, sillä hoivatyö on välttämätöntä työtä, ja hyvä vanhushoiva on edellytys elämisen arvoiselle loppuelämälle niillä, jotka hoivaa tarvitsevat, Kuronen toteaa.

Kukaan ei halua sellaista nykyisyyttä tai tulevaisuutta, jossa itsemurha on vanhenemista suositumpi vaihtoehto.

Tanja Kuronen väittelee 14.11. klo 12:00 valtiotieteellisessä tiedekunnassa yhteiskuntapolitiikan alaan kuuluvasta aiheesta Hoivapommin purkajat. Väitöstilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XII (3032), Fabianinkatu 33 (käynti Unininkatu 34, 3. krs).

Väitöstiivistelmä on luettavissa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-495-368-9

Mediakappaleita voi tilata kustantajalta: outi.kitti@gaudeamus.fi, puh. 050 540 1299.

Väittelijän yhteystiedot:

Tanja Kuronen, s-posti tanja.x.kuronen@helsinki.fi