Helsinki Challenge kasvaa Suomen juhlavuoden kunniaksi

Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge on­­­ käynnistynyt. Kilpailun teemat linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja tiimit luovat ratkaisuja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteiskunnan eri toimijoiden yhteistyöllä.
Kilpailun palkintosumma on 375 000 euroa, joka on tarkoitettu idean toteuttamiseen.

Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.Kilpailuun voivat osallistua monialaiset tiimit, jotka koostuvat tiede- ja taideyhteisöjen, elinkeinoelämän, julkisen ja kolmannen sektorin, median ja yhteiskunnan muista osaajista. Helsingin yliopiston kanssa kilpailua ovat järjestämässä Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto,
Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

– Tulevaisuuden ongelmia ei kukaan ratkaise yksin. Helsinki Challenge on alusta yhteistyölle – tiedeyhteisön ja yhteiskunnan eri toimijoiden vuorovaikutukselle, jonka kautta tutkimuksen vaikuttavauus kasvaa, kertoo kilpailun projektipäällikkö Ira Leväaho.

Tiede yhteiskunnan käyttöön

Jo ensimmäinen, Helsingin yliopiston 375-juhlavuonna järjestetty Helsinki Challenge osoitti, että tieteen ja yhteiskunnan vuoropuhelu luo paljon mahdollisuuksia. Kilpailun voittajista toinen, BiodiversityNow rakentaa pankkia, jonka tuottamaa arvoa ei mitata rahassa, tai taloudellisen kasvun kautta, vaan ympäristön monimuotoisuuden lisääntymisellä. Kun taas toinen, Nemo-tiimi kehittää tunneilmaisua digitaalisessa vuorovaikutusympäristössä ja rakentaa prototyyppiä tunnehihasta, jonka avulla pystytään aistimaan toisen tunteita näkemättä tätä. Kyseessä on sekä tutkimusväline että mahdollinen tuote.

”Idean toteuttamiseen saatu palkintosumma on vain yksi prosessin hyödyistä. Kaikki kilpailuun osallistuneet tiimit ovat saaneet mm. kumppaneita, rahoitusta, yhteistyömahdollisuuksia ja muita resursseja projektien edistämiseksi”, Leväaho toteaa.

Uutena kumppanina Helsinki Challenge –yhteistyössä on mukana myös Helsinki EU -toimisto, jonka kanssa järjestetään Brysselissä yhteinen tapahtuma tutkimusrahoituksen ja EU-päättäjäyhteistyön tiimoilta.

Helsinki Challenge haku on nyt auki. Tiimien tulee ilmoittautua 31.10.2016 mennessä, ja voittaja on tiedossa, kun Suomi täyttää sata vuotta.

Lisätietoja:
Ira Leväaho, Helsinki Challenge projektipäällikkö, ira.levaaho@helsinki.fi, tel. +358 50 505 8152
Helsinki Challengen verkkosivut