Helsingin yliopiston työoikeuden joukkue voitti HS MCC oikeustapauskilpailun

Hugo Sinzheimer Moot Court Competition on kansainväliseen työoikeuteen ja EU-työoikeuteen keskittyvä oikeustapauskilpailu, jonka tavoitteena on syventää ja edistää työoikeudellista tietoa ja osaamista Euroopassa. Kilpailu tarjoaakin opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kirjallisten ja suullisten argumentaatiotaitojen lisäksi osaamistaan jatkuvasti merkitystään kasvattavasta eurooppalaisesta työoikeudesta.

Ensimmäinen HS MCC järjestettiin kesäkuussa 2016 Amsterdamin yliopiston Hugo Sinzheimer instituutissa Hollannissa. Järjestyksessään toisen Hugo Sinzheimer Moot Court Competition -oikeustapauskilpailun finaali järjestettiin Århusin kaupungissa Tanskassa 15.–17. kesäkuuta.

Tänä vuonna kilpailun finaaliin osallistui 12 maata. Mukana olivat Suomea edustaneen Helsingin yliopiston joukkueen lisäksi Belgian, Espanjan, Georgian, Hollannin, Itävallan, Liettuan, Portugalin, Puolan, Ranskan ja Tanskan joukkueet. Lisäksi mukana oli eri valtioita edustanut Euroopan joukkue.

Joukkueet saivat alkukeväällä kirjallisessa vaiheessa käsiteltäväkseen mutkikkaan oikeustapauksen liikkeen luovutuksesta, johon sovellettiin EU-oikeuden ohella Unkarin kansallista lainsäädäntöä. Kirjallisen vaiheen pisteytyksen perusteella joukkueet jaettiin finaalissa neljään alkulohkoon, joiden voittajat ratkoivat keskenään kilpailun kärkisijat.

Kilpailuun ensikertalaisena osallistunut Suomen joukkue eteni alkulohkosta jatkoon suhteellisen selvän piste-eron turvin, voittaen lohkon sekä kirjallisen että suullisen osuuden. Semifinaalissa vastaan asettui edellisvuonna erinomaisia arvioita kerännyt Tanska. Kahden pohjoismaan kohtaaminen osoittautui erittäin tiukaksi ja molemmat osapuolet saivat tuomaristolta kiitosta loistavasta suorituksestaan ja erittäin tasokkaasta juridisesta argumentoinnista. Semifinaalin korkeaa tasoa korostaa hyvin se, että lopulta kilpailun parhaimman suullisen pledeerauksen palkinnot saivat Suomen Elmiira Kutvosen ohella juuri Suomea vastaan esiintyneet Tanskan Mathilde Thykjær Poulsen ja Andreas Rye-Andersen.

Finaalissa joukkue kohtasi Puolan, joka palkittiin lopulta kilpailun parhaan kirjallisen osuuden palkinnolla. Koko kevään kestänyt intensiivinen ja uuttera valmistautuminen kuitenkin palkittiin, kun jännittävien kilpailutapahtumien jälkeen voittajaksi julistettiin yksimielisellä tuomaripaneelin äänestyksellä Team Finland!

Voittajaksi julistettiin yksimielisellä tuomaripaneelin äänestyksellä Team Finland!

Joukkuetta edustivat oikeusnotaarit Vappu Halonen, Elmiira Kutvonen ja Jenni Vinnari.

Joukkueen valmennukseen osallistuivat asianajotoimisto Roschierilta Sampsa Pekkinen, Ingrid Remmelgas ja Oskar Toivonen.

Työoikeuden oppiaineen puolesta joukkuetta valmensivat professori Ulla Liukkunen ja tohtorikoulutettava Samuli Hiilesniemi. Työoikeuden oppiaine osallistui nyt ensimmäistä kertaa kansainväliseen oikeustapauskilpailuun. Panostus EU:n työoikeuteen ja muuhun kansainväliseen työoikeuteen on lisääntynyt oppiaineessa merkittävästi viime vuosina. Oikeustapauskilpailu on opetusohjelmassa myös ensi vuonna.

Hugo Sinzheimer Moot Court Competition

Lisätietoja kilpailusta voi lukea Hugo Sinzgeimer instituutin verkkosivuilta.