Helsingin yliopisto liputtaa tasa-arvon puolesta

Helsingin yliopisto osallistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Helsinki Pride -viikkoon. Kuusi sateenkaarilippua nostettiin salkoon Porthanian edustalla varhain maanantaiaamuna.

Sateenkaariliput liehuvat Porthanian edustalla Helsinki Pride -viikon ajan.

– Tieteellä on perinteisesti ollut tärkeä tehtävä tasa-arvon edistäjänä, joten on luontevaa että osallistumme Pride-viikkoon sateenkaariliputuksella, sanoo rehtori Jukka Kola.

Opiskelijavinokkaat OVI ry:n varapuheenjohtaja, opiskelija Peppi O'Connor on ilahtunut liputuksesta.

– Tosi kiva ja selkeä kannanotto yliopistolta.

Hän toivoo, että iloisen juhlinnan keskellä muistettaisiin myös erityisesti sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksia.

– Tiedeyhteisöllä on vastuu purkaa tiettyjä väärinkäsityksiä ja syventää ymmärrystä esimerkiksi transsukupuolisuuteen liittyen. Erityisesti sekulaareissa yhteiskunnissa tieteen avulla voidaan vaikuttaa paljonkin asenteisiin.

Opiskelijavinokkaat ry osallistuu lauantaina Pride-kulkueeseen ja järjestää lisäksi sunnuntaina opiskelijapiknikin sateenkaareville opiskelijoille ja heidän ystävilleen.

Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma. Myös kansainvälisesti samalla viikolla järjestetään tapahtumia ympäri maailmaa. Suomessa ainakin poliisi, Kela ja THL ovat kertoneet osallistuvansa Pride-viikkoon.

Lue myös: Kysymykset seksuaalisuudesta nousivat kansalaisaloitteiden keskiöön