Eva Heiskanen – Uusi teknologia muuttaa kulutusta

Kuluttajat eivät tee rationaalisia päätöksiä, eivätkä parhaat tuotteet pääse helposti markkinoille, toteaa professori Eva Heiskanen.

Aurinkopaneelit ovat luoneet Euroopan sähköverkkoon uuden tilanteen. Kun aiemmin sähkö kulki voimaloista kuluttajille, nyt yhä useampi kuluttaja voikin myydä paneeleilla tuottamaansa sähköä verkkoon.

Ilmiö ei Suomessa vielä ole suuri, mutta silti se kiinnostaa Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tuoretta kestävän kulutuksen professori Eva Heiskasta.

– Tässä on kyse vanhan markkinan murtumisesta ja korvaantumisesta uudella. On kiinnostavaa nähdä, miten uusi tilanne muuttaa esimerkiksi sähkön hintaa ja kulutusta.

Aurinkopaneeli on myös hyvä esimerkki teknologiasta, jonka yleistyminen tapahtui monelle yllättäen. Pitkään paneelit toimivat poikkeusratkaisuina paikoissa, joissa tavallinen sähkönjakelu olisi ollut vaikeaa tai mahdotonta, kuten esimerkiksi erämaissa tai satelliiteissa.

Omavarainen energiantuotanto tuulimyllyineen taas nähtiin pitkään hippien touhuna, jossa hyödyt eivät vastanneet kustannuksia.

Paneelien hinnan laskettua ilmapiiri on kuitenkin muuttunut. Paneeleista on tullut ympäristöystävällinen lisä sähkötuotantoon myös paikoissa, joissa sähköjakelu ei ole ongelma.

– Teknologian yleistymistä ja käyttötapoja on hyvin vaikea ennustaa, Heiskanen toteaa.

Siksi uudet teknologiat ja niiden markkinoilla aiheuttamat muutokset ovat olleet hänen tutkimuksensa keskiössä jo toistakymmentä vuotta. Usein tarkasteluun liittyvät myös ympäristökysymykset.

Uuden teknologian markkinat syntyvät kysynnän ja tarjonnan vuorovaikutuksessa ja usein myös julkisen vallan myötävaikutuksella, Heiskanen huomauttaa.

– Toisin kuin taloustieteilijät usein olettavat, kuluttajat eivät tee rationaalisia päätöksiä, eivätkä parhaat tuotteet pääse helposti markkinoille. Siksi markkinoita on ohjattava aktiivisesti.

Tosin tässäkin mekanismit voivat olla mutkikkaampia kuin ensin odottaisi. Euroopan unionin energiamerkin suurin merkitys ei ole ollut kuluttajissa, vaan valmistajissa, Heiskanen huomauttaa.

–  Harva kuluttaja lopulta hahmottaa, mitä eroa on vaikka A, A+ tai A+++ -luokitelluilla sähkölaitteilla. Mutta mikään valmistaja ei halua tehdä laitteita, joiden luokka on C tai D. Energiamerkki nähdään yleisenä laatuindikaattorina, ja siksi siitä tuli onnistunut ohjauskeino.

Eva Heiskanen

Syntynyt Helsingissä 1963.

Väitteli Helsingin kauppakorkeakoulussa 1999 elinkaariarvioinneista.

Aloitti 1991 projektitutkijana vasta perustetussa Kuluttajatutkimuskeskuksessa.

Ollut lähes koko työuransa Kuluttajatutkimuskeskuksessa, lukuun ottamatta väitöskirjatutkimusta ja ulkomaanvierailuja. Toiminut viimeksi tutkimusjohtajana.

Twitter: @EvaHeiskanen

Julkaisut, projektit, aktiviteetit

Uusien professorien tervetuliaisluennot pidetään Helsingin yliopiston päärakennuksessa 31.5.2017. Tutustu ohjelmaan

Eva Heiskasen luento suorana lähetyksenä Salista 5