Elintarvikealan myyntityö tutuksi

Opintojen aikana suoritettu harjoittelu tarjoaa opiskelijalle vilauksen oman alan työelämästä. Samalla hän pääsee testaamaan osaamistaan. Arviolta tuhat Helsingin yliopiston opiskelijaa suorittaa vuosittain opintoihin kuuluvan pakollisen tai vapaaehtoisen harjoittelun. Viikin kampuksella opiskeleva Emma-Riikka Kero on yksi kesällä 2017 harjoittelijana huhkineista. Urapalvelut kävi kysymässä, mitä kokemuksesta jäi käteen.

Elintarvikealan yritysten verkkosivujen selaaminen oli osa päivittäisrutiinia elintarvike-ekonomian opiskelija Emma-Riikka Kerolle kevättalvella 2017. Hän halusi olla heti ensimmäisten joukossa, kun harjoittelupaikat tulevat haettaviksi. Lisäksi hän seurasi Helsingin yliopiston Rekrynet-portaalin työpaikkailmoituksia. Kun Apetit Oyj julkaisi verkkosivuillaan kesäharjoittelijoiden haun, Kero ei jahkaillut.

– Suureksi ilokseni pääsin huhtikuun lopussa haastatteluun. Jännityksestä huolimatta onnistuin sanoittamaan aidon kiinnostukseni elintarvikealaa kohtaan.

Keron harjoitteluohjaajan, Apetitin ketjumyyntipäällikkö Janne Mollbergin mukaan hyviä hakijoita oli runsaasti. Valinta ei ollut helppo, etenkään kun rekrytointiprosessi haluttiin toteuttaa nopeasti.

– Haastattelimme lopulta vain muutamia opiskelijoita. Oli hienoa jo reilussa kuukaudessa havaita, että osasimme valita oikeat henkilöt.

Mollbergin vinkki työhaastatteluun tuleville opiskelijoille on olla oma itsensä ja kertoa osaamisensa lisäksi kiinnostuksen kohteistaan.

– Valmis osaaja ei tarvitse olla eikä alan aiempaa työkokemustakaan aina kaivata, mutta pitää osoittaa haluavansa oppia.

Pakastealtaaseen vilkuilua vapaa-ajallakin

Apetit panostaa harjoittelijoiden vastaanottoon. Kahden viikon perehdytysjaksolla opiskelijat pääsivät tutustumaan omien vastuualueidensa lisäksi muihinkin yrityksen toimintoihin.

Emma-Riikka Keron kolmen kuukauden harjoittelu koostui myyntityöstä Uudenmaan alueella. Työskentelyn aloittamista helpottivat valmiit myyntimateriaalit ja Apetitin vakituisilta myyntiedustajilta saadut käytännön vinkit.

– Tehtävänäni oli myydä tuotteita K-marketteihin. Käytännössä kävelin kauppaan sisään ja pyrin myymään kauppiaalle tai osastovastaavalle erilaisia Apetit-elintarvikkeita.

Kero ei säästele kehuja kertoessaan harjoittelukokemuksestaan. Hän pääsi tekemään opiskelemansa alan töitä itsenäisesti ja oppi paljon uusia asioita työelämästä – ja itsestäänkin. Nopeasti omaksutun työroolin myötä kiertävä myyntityö tuntui mukavalta.

– Oli hienoa päästä tekemään vastuullista työtä harjoittelijana. Toki ison talon brändi ja kauppiaille tuttu tuotemerkki helpotti, mutta oli täysin itsestäni kiinni, sainko sitä myyntiä tehtyä sinne kauppaan vai en.

Harjoitteluohjaaja Mollberg täydentää toteamalla, että myyntityössä kehittyy parhaiten vain sitä tekemällä. Myös myyntistrategian miettimiseen kannattaa käyttää aikaa.

– On osattava tarkkailla, millainen asiakas on ja miten juuri hänen kanssaan kannattaa edetä. Pelkästään puhelimitse tätä työtä ei voi tehdä, joten hyvät vuorovaikutustaidot ja rohkeus kasvotusten tehtävään myyntityöhön ovat tarpeellisia ominaisuuksia, kertoo Mollberg.

Kero myöntää vapaa-ajallakin vilkuilleensa kauppojen pakastealtaisiin nähdäkseen, mitä tuotteita kauppiaat lopulta tilasivat.

– Kun näin eräässä K-marketissa sellaisia Apetit-tuotteita, joista en ollut varma, että sainkohan hoidettua myynnin maaliin asti, niin tulihan siitä onnistumisesta kiva fiilis.

”Uskallan nyt paremmin hakea vastaavanlaisiin asiantuntijatehtäviin”

Emma-Riikka Kero kertoo oppineensa harjoittelun aikana konkreettisia asioita elintarvikealan yrityksen toiminnasta ja ylipäätään siitä, millaisia toimijoita ja työtehtäviä alalla on.

– Ei minulla aiemmin ollut tietoa siitä, miten kauppa tilaa myytäviä tuotteita tai millainen toimintasykli alalla on. Oli yllätys, että Apetit myy tuotteitaan näin laajasti vierailemalla kaupoissa, eikä homma hoidukaan vain sähköisissä myyntikanavissa.

Kolmessa kuukaudessa kertyi tiedon lisäksi rohkeutta myyntityöhön sekä itseluottamusta työelämässä toimimiseen.

– Uskallan nyt paremmin hakea vastaavanlaisiin asiantuntijatehtäviin, toteaa Kero.

Harjoittelukokemus auttoi Emma-Riikka Keroa pohtimaan tarkemmin loppujen opintojensa suuntaa.  Tuotantotalouden sivuaine tuntuu nyt hyvältä lisältä ja pro gradu -tutkielman aloittaminen kutkuttaa aiempaa enemmän.

– Haluaisin tehdä gradun yhteistyössä jonkun elintarvikealan yrityksen kanssa. Aihepiiri voisi liittyä myyntiin ja markkinointiin. Harjoittelukokemuksesta on varmasti hyötyä siinäkin mielessä.

Mistä harjoittelupaikan voi löytää?

• ”Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä kiinnostaviin työpaikkoihin ja kysyä harjoittelumahdollisuuksista. Usein yrityksissä tarvitaan apuvoimaa ja halutaan tarjota opiskelijoille työkokemusta.” - Janne Mollberg, ketjumyyntipäällikkö Apetit Oyj
  • Harjoittelupaikkailmoituksia kannattaa seurata Helsingin yliopiston Rekrynet-portaalista ja muista työpaikkojen ilmoituskanavista.
  • Organisaatioiden verkkosivuilla on usein Avoimet työpaikat -osio, jossa kerrotaan myös harjoittelumahdollisuuksista.