Suden merkki

ALKULUVUT (5/14) | Susi on yhteiskunnallisesti karhua tai ahmaa kimurantimpi peto. Siksi susitutkimuskin on yhteiskunnallista.

Riistantutkimuslaitoksen tutkijan Juha Hiedanpään mukaan susikeskustelussa on vastakkain kaksi kertomusta: susikriittisten mielestä eletään hätätilassa ja myönteisemmin suhtautuvien mukaan sutta kohtaa vaino. Kun keskustelukannat eivät puhu samaa kieltä, tutkijalle jää välittäjän rooli.

— Viimeaikaiset suden uudet nimitykset ovat tulleet kriittisestä leiristä. Puhutaan vahinkoeläimestä, häirikkösusista, pihasusista ja koirasusista.

Nimitykset ja niiden merkitykset ovat Hiedanpään mukaan kamppailua tapojen ylläpitämisestä, uusien muodostumisesta. Siksi riistanhoidonkin pitää miettiä, mitä susi merkitsee.

— Reviirillä on elettävä ja lajia on suojeltava. Pitää löytää tapoja, joilla kumpikin tavoite toteutuu.

Ylhäältä annetut kiellot ja suojelun tiukennukset saattavat lisätä turhautumisen kautta salametsästystä.

— Kieltojen sijaan tarvitaan ohjaavia tuuppaisuja.

Hiedanpää on pohtinut myös palkkiota laillisesti ammutusta sudesta.

— Jos palkkio annettaisiin kyläyhteisölle, se voisi lisätä painetta välttää salametsästystä. Lain rikkominen olisi pois yhteisöltä.

Sudella on nimittäin painonaan melkoinen lasti. Ihmissusimyytissäkin ihmisestä jää jäljelle petomaisuus, susi.

Hiedanpää on iloinen, kun suteen myönteisesti suhteutuvat ovat viimein aktivoituneet vuoropuheluun. Susista puhuminen kaipaa uusia tuulia, nimiä ja merkityksiä.

— Komentamisesta ja kontrolloinnista pitää päästä sallimiseen ja ohjaamiseen. Kompromissi-sanahan tulee latinan ilmauksesta con promisse, yhdessä luvattu.
Hiedanpää puhui huhtikuussa Suomen eläintutkimuspäivillä yliopistolla.

Lue lisää aiheesta: Kestävä kehitys