Rehtori Kola: Laadukas opetus tuottaa hyvää tutkimusta

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola painottaa, ettei hyviä tutkijoita synny ilman korkealaatuista ja innostavaa opetusta. Koulutustehtävä ei saa jäädä jalkoihin, kun yliopistot kilpailevat tutkimussaavutuksillaan.

– Koulutamme opiskelijoitamme muuttamaan maatamme ja maailmaa. He ovat tulevaisuudessa huippututkijoita meillä ja muualla. He ovat eri alojen asiantuntijoita, jotka ymmärtävät laajoja kokonaisuuksia ja monimuotoisia riippuvuussuhteita, Jukka Kola sanoi tänään 5. syyskuuta Helsingin yliopiston lukuvuoden 2016–2017 avajaisissa.

Opiskelija keskiöön

Yliopisto nostaa opiskelijan keskiöön uudessa strategiassaan kaudelle 2017–2020. Opintojen sisällössä oleellisin muutos ovat monialaiset kandiohjelmat, jotka käynnistyvät ensi lukuvuonna.

Koulutusuudistus muuttaa opetuksen sisältöjä, menetelmiä ja rakenteita. Tämän lukuvuoden aikana valmistuvat myös uudet maisteriohjelmat.

– Koulutusuudistuksen yksi kulmakivi on se, että saamme opiskelijat jo varhain mukaan tutkimukseen. Pääperiaatteitamme on, että opetus perustuu korkeatasoiseen tutkimukseen. Käänteisesti, laadukas opetus varmistaa, että meillä on riittävästi taitavia tutkijoita jatkossakin.

Yrityksiin enemmän tohtoreita

Helsingin yliopistosta valmistuu asiantuntijoita, joille on tarjolla laajat työmarkkinat. Kola pitää hyvänä tavoitteena yliopistosta valmistuneiden laadullista työllistymistä. Sillä tarkoitetaan koulutustason mukaista työllistymistä.

– Järkevää on, että maisteri menee maisterin töihin eikä vie alempien tutkintojen työpaikkoja, eikä toisaalta tohtoritason työpaikkoja täytetä maistereilla.

Kola totesi, että koulutusta ja asiantuntijaosaamista tulisi arvostaa ja hyödyntää enemmän.  Esimerkiksi suomalaisissa yrityksissä pitäisi olla paljon enemmän tohtoreita kansainvälisten vertailujenkin perusteella.

– Johtuuko osa Suomen heikosta taloustilanteesta siitä, ettemme osaa tai rohkene hyödyntää hyvin koulutettuja huippuosaajiamme?

Puhe kokonaisuudessaan