Professorien kaksoisvoitto

Kari Enqvistin ja Jaakko Hämeen-Anttilan uskontokirjoja suitsutettiin Tietokirja.fi-tapahtumaa lämmittelevässä Tietokirjaraadissa.

– Tämä kirja on parhaimmillaan kuin laadukasta tutkivaa journalismia: lukijaa viedään kädestä pitäen kirkon penkkiin ihmettelemään, mitä tapahtuu. Ote on avoimen viekotteleva. Eritynen kiitos kirjoittajalle oman haavoittuneisuuden ja turhautuneisuuden näyttämisestä.

Näin kehui dramaturgi, Voima-lehden toimituspäällikkö Susanna Kuparinen kosmologian professori, hiukkasfyysikko Kari Enqvistin tuoreinta teosta Tietokirjaraadissa Kansallisteatterin Lava-klubilla eilen 26. elokuuta.

– Me uskonnottomat elämme usein kuplassa, että meitä muka on paljon, ja onkin hyvä herätä tajuamaan, että tosiasiassa kuulumme hyvin pieneen vähemmistöön, Kuparinen jatkoi Uskomaton matka uskovien maailmaan -teoksen (WSOY, 2012) annin analyysiä.

Mestarillista esseistiikkaa, summasi toinen raatilainen, kirjailija, suomentaja Antti Nylén Enqvistin teoksen olemuksen. Myös toimittaja, kolumnisti, tietokirjailija Kaarina Hazard kiitti rauhallisen kävelymatkan tunnelmaa ja kauniita verbejä, joilla Enqvist lukijaansa saattelee. Hän tosin koki tekstiin kätkeytyneen häiritseviä, selityksettä jääviä aggressioita.

– En pyri mihinkään erityiseen päämäärään, en uskonnon tai uskomisen deskriptioon, en minkäänlaiseen systematiikkaan enkä ymmärtävään sosiologiaan. Tutkailen ainoastaan omia reaktioitani, selitti Enqvist itse kirjaansa.

Aiemmin muun muassa Tieto-Finlandialla palkittu Enqvist vei voiton niukasti toisen Helsingin yliopiston professorin, islam-tuntija Jaakko Hämeen-Anttilan nenän edestä.

Hämeen-Anttilan Islamin miekka -teosta (Otava 2012) raati kehui hillitystä ja kunnioittavasta otteesta sekä vanhahtavasta, opettajamaisesta eleganssista.

– Vaahtosammutin tässä ajassa, jossa tendenssi on heittää öljyä liekkeihin, Kuparinen kuvaili.

Lava-klubin tietokirjaraati oli lämmittelyä keskiviikkona ja torstaina 28.-29.8. Tieteiden talolla järjestettävää Tietokirja.fi-tapahtumaa varten.

Tämänvuotisten tietokirjapäivien pääteemana ovat aiheet, joista on vaikea tai kiellettyä puhua. Eri syistä tabuiksi muuttuneista aiheista ja keskustelun esteistä nostetaan analysoitavaksi esimerkiksi Suomen upporikkaat, Venäjä, USA, maahanmuutto, nettiraivo, eutanasia sekä muistisairaudet.

Yleisölle avoimissa tilaisuuksissa esiintyvät Helsingin yliopiston tutkijoista muiden muassa poliittisen historian professori Seppo Hentilä, sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo ja media- ja valtatutkija Anu Kantola.