Pian peruskoulussakin koodataan

Ensi syksystä alkaen jo ekaluokkalaiset ottavat tuntumaa ohjelmointiin. Uudistus haastaa myös opettajat.

Ääh, ei robotin pitänyt oikealle kaartaa. Sinne jäi Lego Technic -hammaspyörä, joka Lego-robon olisi pitänyt kiertää, harmittelee lohjalaisen Tytyrin koulun luokanopettaja Reetta Juden.

– Jos olisit laittanut sen liikkeelle hammaspyörän toiselta puolelta, olisit onnistunut, kuudesluokkalainen Elias Pulkkinen Vanttilan koulusta Espoosta lohduttaa.

Pedagogiikan tutkijoiden valtakunnassa, Siltavuorenpenkereen Minerva-torilla ohjelmoidaan juuri nyt robotteja. Jotta eri puolilta Etelä-Suomea tulleet opettajat eivät olisi aivan hukassa, heitä neuvoo Elias Pulkkinen kahden luokkatoverinsa, Essi Keisalan ja Touko Nitolan, kanssa. Robotiikka-koulutuksen virallisena vetäjänä on kuudesluokkalaisten oma opettaja, Erkki Hautala.

Tämän päivän ympäristöoppia

Lattialla robottiensa perässä konttaavat opettajat ovat hauska näky, mutta hommassa on totinenkin juonteensa: tässä kartutetaan välttämätöntä ammattitaitoa. Ensi lukuvuodesta alkaen perusopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluu ohjelmointia ensimmäiseltä luokalta alkaen.

Opettajat eivät ole uudistuksesta pelkästään innoissaan, mutta oppilaita uudet menetelmät saattavat kannustaa entistä parempaan koulutyöhön.

– Pitäisi vain nähdä se vaiva ja harjoitella yhdessä oppilaiden kanssa. Lapset ovat valmiita kokeilemaan, me opettajat näitä koneita pelkäämme, Reetta Juden nauraa.

Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Innokas-verkosto järjestää syksyn aikana Kiinnostaako koodaus? -työpajoja 11 paikkakunnalla. Suomi ei ole jäänyt digijunasta, Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen painottaa.

– Suomalaiset opettajat osaavat yhdistää koodaamisen käsitöihin, kuvaamataitoon, matematiikkaan – mihin vain – muutaman vuoden kuluessa, Korhonen uskoo.

– Ohjelmointi on tämän päivän ympäristöoppia.

Oppilaat auttavat

Kun ohjelmointiin tutustuminen alkaa jo ensimmäisellä luokalla, tarvitaan yksinkertaisia menetelmiä. Aluksi robottina voi olla vaikka oppilas, jota luokkakaveri ”ohjelmoi”: ota kolme askelta eteen, käänny oikealle, kävele kunnes tulee seinä vastaan. Ohjeita opetellaan antamaan loogisesti ja yksityiskohtaisesti.

Monessa koulussa oppilaat on otettu mukaan jakamaan taitojaan toisille. Elias Pulkkinen, Essi Keisala ja Touko Nitola ovat mukana koulunsa tieto- ja viestintätekniikan tiimissä.

– Vedämme kolmos- ja nelosluokkalaisille välituntikerhossa ohjelmointia ja robotiikkaa, Essi kertoo.

Täällä Minerva-torilla opettajat arvostavat apua. Kun joku haparoi ja nostaa kätensä, kolmikosta löytyy apu: kosketusanturia säädetään tuolta, oikea moottori valitaan tästä. Aikuisilla on vielä kirittävää.

Opettajista, oppilaista ja koodausta havainnollistavista roboteista kerrotaan lisää uusimmassa, 23.10. ilmestyneessä Yliopisto-lehdessä.

Tulevaisuuden oppiminen -teemaan uppoudutaan niin ikään 8.11. asti järjestettävissä Tiedekulman keskustelutilaisuuksissa sekä vierailukäynneillä, jotka avaavat huippuopettajien aitoja opetustilanteita myös yleisölle. Tarjolla on muun muassa modernia elvytysopetusta lääketieteen kampuksella ja matematiikkabasaari Kumpulan luonnontiedekampuksella.

Tulevaisuuden oppiminen 19.10.-8.11.2015