Perustutkimusta puolijohdeteollisuudelle

Uuden laboratorion myötä ASM Microchemistry Oy on entistä näkyvämpi osa Kumpulan kampusta. Yhteistyö Helsingin yliopiston ohutkalvojen ja nanomateriaalien tutkimusryhmän kanssa jatkuu edelleen.

Jo vuodesta 2004 lähtien yliopiston vuokralaisena toiminut ASM Microchemistry Oy on laajentanut toimintojaan, ja heille valmistui uudet laboratoriot Pietari Kalmin kadulle entisten tilojen yhteyteen. Avajaisia vietettiin syyskuun alussa ja samalla juhlittiin yrityksen 30-vuotista taivalta.

Avajaisissa sinivalkoisen nauhan leikkasi ASM-konsernin pääjohtaja Chuck del Prado, joka on tyytyväinen yhteistyöhön Helsingin yliopiston kanssa. Hän toivoo yhteistyön jatkuvan ja tuottavan yhä uusia hyödynnettäviä tuloksia puolijohdeteollisuudelle.

Emoyhtiö odottaa keksintöjä

ASM Microchemistry Oy:n toimialaa on atomikerroskasvatukseen (ALD) perustuvien ohutkalvojen ja laitteiden tuotekehitys. Asiakkaina ovat pääasiassa Hollannissa pääkonttoria pitävän emoyhtiö ASM International N.V.:n liiketoimintayksiköt, jotka kehittävät ja myyvät ohutkalvojen valmistuslaitteita.

– Meiltä odotetaan uusia menetelmiä ja keksintöjä, jotka auttavat yritystä pysymään yhtenä alan markkinajohtajana maailmassa, sanoo toimitusjohtaja Marko Tuominen ASM Microchemistry Oy:stä.

Teknologiajohtaja Ivo Raaijmakers kertoi avajaisissa, että Suomen yksikkö on yksi innovatiivisimmista maailmanlaajuisesti toimivan yrityksen yksiköistä.

Tutkimuslaitteiden yhteiskäyttöä

Suomen toimipisteen toimipaikaksi valikoitui Chemicum-rakennus Kumpulan kampuksella, koska yritys pystyi hyödyntämään siellä olevaa tutkimusinfrastruktuuria. Yhteistyön käynnisti professori Markku Leskelä, jonka johtamasta ALD-ryhmästä kehittyi Suomen akatemian huippuyksikkö.

Vaikka saman katon alla ollaankin, eivät yritys ja yliopisto ole lyöneet hynttyitään täysin yhteen. Laitteiden käytöstä on tarkat sopimukset ja liikesalaisuudet pysyvät yrityksen oven takana.

Akateeminen osapuoli pitää myös kiinni omista tavoitteistaan.

– Vaikka yhteistyötutkimuksen tavoite on tuottaa uusia patentoitavia prosesseja, ei patentointi ole aiheuttanut merkittäviä viivästyksiä julkaisemiseen. Tämä on seurausta siitä, että ASM ymmärtää ja kunnioittaa julkaisutarpeitamme, sanoo ALD-tutkimusryhmän johtaja, professori Markku Leskelä.

Tutkimusrahoitusta ja työpaikkoja

– Yliopistolle tärkein hyöty yhteistyöstä on ollut kohta 15 vuotta kestänyt pitkäjänteinen tutkimusrahoitus. ASM Microchemistry Oy rahoittaa useita jatko-opiskelijoita, kertoo professori Mikko Ritala ALD-ryhmästä.

Tuoreet tiedot teollisuuden kiinnostuksen kohteista ovat taanneet sen, että opinnäytetyöt eivät jää pölyttymään.  Valmistuneille opiskelijoille alan yritys mahdollistaa uran kotimaassa tai ulkomailla. ASM:n kautta yliopisto on päässyt mukaan yhteistyöhön muiden yritystenkin kanssa ja kansainvälisiin tutkimushankkeisiin

– ASM on työllistänyt hyvin Helsingin yliopistosta valmistuneita, kertoo Ritala, joka toivottaa myös uudet yritykset tervetulleiksi yliopistolle. Ritala vastaa Kumpula Business Labsista, joka tarjoaa toimitiloja yrityksille Kumpulan tiedekampuksella.