Pää kylmänä ja sydän lämpimänä

Helsingin yliopistolla vieraillut Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström perää eurooppalaista solidaarisuutta pakolaiskriisin ratkaisemiseksi.

Iltauutiset täyttyvät synkistä aiheista. Eurooppaa ja pohjoismaita ravistelee suurin pakolaisaalto sitten toisen maailmansodan. Terrorismin pelko on jäämässä pysyvästi osaksi Länsi-Euroopan arkea. Tummien otsikoitten varjossa unohdamme helposti, että tilastojen mukaan maailman asiat ovat monessa suhteessa paremmin kuin ennen.

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström muistuttaa:

– Tavoitteemme oli puolittaa maailman äärimmäisessä köyhyydessä elävien määrä. Sen saavutimme jo viisi vuotta sitten. Vuoteen 1990 verrattuna myös imeväisikäisten kuolleisuus on puolittunut.

Yli 140 000 ihmistä on hakenut tänä vuonna turvapaikkaa Ruotsista. Lähes joka kolmas Euroopan yksin saapuva pakolaislapsi on hakeutunut juuri läntiseen naapurimaahamme, eikä mikään viittaa siihen, että virta olisi pienenemässä. Sosiaalidemokraatti suhtautuu muuttoon periaatteessa hyvin myönteisesti:

– Auttaminen on Ruotsille itsestäänselvyys. Se on velvollisuus ja kyse on myös solidarisuudesta – mutta meillä on myös myönteisiä kokemuksia maahanmuuton eri puolista. Muutto Ruotsiin on tehnyt meidät maana suunnattomasti rikkaammaksi.

Kauniiden fraasien takaa paljastuu selvästi ongelmallisempi arki. Kansankoti ottaa vastaan väkimääräänsä nähden merkittävästi enemmän pakolaisia kuin EU-maat keskimäärin. Yhä useammin käy niin, että kaikille pakolaisille ei voida heti järjestää majoitusta. Ruotsi on vaatinut jo kauan, että kaikkien EU-maiden pitäisi jakaa vastuu, ja vaatimusten sävy on kiristynyt tasaisesti.  Ulkoministeri kaipaa eurooppalaista solidariteettia ja sanoo, että pakolaiskysymystä ei voi ratkaista pysyvästi ”tilapäistoimenpiteillä ja vanhoilla ratkaisuilla, jotka horjuvat jo”.

Wahlströmin mukaan Syyrian kriisi pitää ratkaista rauhanomaisesti ja Isis kukistaa. Tavoitteena on saada aikaan aselepo ja perustaa ylimenokauden hallitus, joka korvaa Assadin pakkovallan.

Yhdessä terrorismia vastaan

Ulkoministeri Wallström korostaa, että sota terrorismia vastaan ei ole kulttuurien sota tai taistelu, jossa vastakkain ovat länsi ja Lähi-idän maat. Rauha, demokratia ja hyvinvointi poistavat terrorismin kasvualustan. Kun nuorilla on toivo paremmasta tulevaisuudesta, heillä ei ole tarvetta hakeutua ääriliikkeisiin.

– Koko maailma seisoo rinta rinnan terroristien barbaarisuutta vastaan. Meidän pitää pitää pää kylmänä ja sydän lämpimänä, hän maalailee.

Venäjän räyhäpolitiikasta ruotsalaispoliitikko puhuu kuitenkin merkittävästi suomalaiskollegojaan kovemmin sanoin. Hän tuomitsee Venäjän aggressiivisen toiminnan Ukrainassa, mutta myös toivoo, että maa voi auttaa Syyriassa taistelussa Isisiä vastaan.

– Koko maailma toivoo, että Venäjä toimii rakentavasti kansainvälisessä politiikassa. Olemme skeptisiä, mutta haluamme antaa heille mahdollisuuden.

Margot Wallström puhui Svenska social - och kommunalhögskolanissa 24. marraskuuta aiheesta Terrorism och flyktingkris – Europas svar och ansvar.