Viikko melkein avaruudessa

Observatorion avaruusleirillä lapset tähyävät putkella Aurinkoon ja saavat kipinän luonnontieteisiin.

— Mä teen varmaan mielikuvitusmaailman. Tässä on ainaskin puita, talvimaisema ja sitten viidakko. Ja kolme rengasta.

— Nyt lähti planeetta pyörimään. Painovoima veti sen kohti maata!

Maanantaina 5.8. pyörähti käyntiin kesän jälkimmäinen lasten tiedeleiri Helsingin Observatoriossa Tähtitorninmäellä. Alakouluikäiset tytöt ja pojat ehtivät viikon aikana tehdä paljon muutakin kuin askarrella omat eksoplaneetat. He seikkailevat vanhoissa havaintotorneissa, näkevät planetaarioesityksen, esittävät draamaa science fiction -hengessä ja matkaavat meteoriittiretkelle Yliopistomuseoon.

— Leirin ideana on herättää lasten mielenkiinto avaruutta ja luonnontieteitä kohtaan sekä auttaa hahmottamaan, millainen on kotimme suuressa maailmankaikkeudessa. Kun leirin jälkeen katsoo yötaivaalle, tietääkin, että siellä kimaltelee tuhansien valovuosien päässä olevia Auringon kaltaisia kaasupalloja, joiden ympärillä saattaa olla eksoplaneettoja ja ehkä elämää, kertoo leirin ohjaaja Paula Kyyrö.

— Lapsilla on osuvia kysymyksiä, joiden avulla itsekin hätkähtää, miten vähän loppujen lopuksi tiedämme kaikkeudestamme. Yhdessä on esimerkiksi pohdittu ja ihmetelty, miten maailmankaikkeus voikaan olla ääretön.

C. L. Engelin suunnittelema, vuonna 1834 valmistunut kaunis observatoriorakennus avattiin suurelle yleisölle peruskorjattuna viime lokakuussa. Pääsymaksua vastaan voi tutustua näyttelyihin, jotka vievät tähtitieteen historiaan, nykyaikaan ja tulevaisuuteen. Meridiaanisalissa on esillä vanhoja havainto- ja tutkimuslaitteita, ja vaihtuvassa näyttelyssä pääsee paraikaa ihmettelemään Tähtien sota -vintageleluja. Myös kesäkahvila palvelee.

Observatorion päällikkö Päivi Harjunpää kertoo, että koulujen alkaessa koululaisryhmät ovat suuri asiakaskunta.

— Haluamme auttaa opettajia tähtitieteen alan opetuksessa.

Tähtitieteen tutkimus on siirtynyt Kumpulan kampukselle, mutta Observatorioon ovat asettuneet Helsingin yliopistomuseoon nyt kuuluvan tähtitieteen yleisökeskuksen lisäksi Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ja Yliopiston almanakkatoimisto. Talon luentosalia ja itärotundaa vuokrataan kokous- ja juhlatiloiksi.

Kun eksoplaneetat on askarreltu, Paura Kyyrö ja leirin toinen ohjaaja Niklas Itänen kantavat Observatorion pihalle pienen kaukoputken, jonka läpi lapset pääset tähyämään lähintä tähteämme Aurinkoa. Kunhan putken aurinkosuodin on varmasti ensin asennettu paikalleen.

— Se on vaan valkoinen pallo, lapset kommentoivat. He ihmettelevät pallon mustia pikku pilkkuja.

Paula Kyyrö kertoo, että ne ovat auringonpilkkuja, muuta Aurinkoa kylmempiä alueita sen pinnalla.

— Musta tulee isona avaruustutkija, paljastaa Lauri Tanskanen, 7.

— Musta tulee ehkä muotisuunnittelija, sanoo isosisko Elsa Tanskanen, 9.

— Ja musta fudispelaaja, sanoo lnka Hiltanen, 9.

Helsingin Observatorio, Kopernikuksentie 1, www.observatorio.fi, avoinna ti—ke ja pe—su 12—16, to 12—20.