Uusia tutkimuspohjaisia, oppimiseen motivoivia ja sitouttavia oppimispelejä kemian opetukseen

Väitöstutkimuksessa kehitettiin lauta- ja korttipelejä sekä niiden kehittämis- ja arviointityökalu.

Yläkoulun oppilaat eivät tällä hetkellä ole kiinnostuneita kemiasta ja asenteet oppiainetta kohtaan ovat jopa kielteisiä. Oppimispelit on havaittu innostavaksi ja motivoivaksi opetusmenetelmäksi, mutta oppimispelien tutkimus on keskittynyt enemmän digitaalisiin peleihin kuin lauta- ja korttipeleihin. Aiemmissa tutkimuksissa on esitetty tarve kehittää laadukkaita työkaluja oppimispelien laadunarviointiin.

Tuoreessa kehittämistutkimuksessa kehitettiin kemian opetukseen oppimispelejä sekä niiden kehittämisen ja arvioinnin työkalu.

• Kaksi oppimispeliä, Jaksollisuusdomino ja Kerää kolmikko, kehitettiin edistämään yläkoulun oppilaiden jaksollisen järjestelmän sisällön oppimista ja sen käyttötaitoja sekä mahdollistamaan omien jaksollisen järjestelmän mallien rakentaminen pelaamisen aikana.
  • Pihapiirin proteiinit -lautapeli kehitettiin tukemaan ja vahvistamaan yläkoulun oppilaiden proteiineihin liittyvän peruskemian tietojen kehittymistä ja tiedonsiirtoa sekä arkielämäyhteyksiin että kokeelliseen työhön.
  • Lisäksi kehitettiin oppimispelien kehittämis- ja arviointityökalu (CHEDU) kemian perusopetukseen suunnatuille kortti- ja lautapeleille tukemaan pelinkehittäjiä ja opettajia laadukkaiden kemian oppimispelien suunnittelussa ja arvioinnissa.

Tutkimuksen myötä saatiin myös uutta teoreettista tietoa siitä, millaiset ominaisuudet tekevät ei-digitaalisista lauta- ja korttipeleistä laadukkaita oppimispelejä erityisesti kemian opetukseen. Samalla vastattiin tutkimuskentän tarpeeseen kehittää laadukkaita työkaluja oppimispelien arviointiin. Tutkimuksessa kehitettiin myös pelinsuunnittelun opettajankoulutuskäyttöä koskevaa teoriaa.

FL Maiju Tuomiston väitöstutkimus tarkastetaan Helsingin yliopistossa 26.6.2018.

Tutkimus kehitettyine peleineen ym. on saatavilla elektronisena julkaisuna.

Tutustu myös muihin aineistoihin kemian opetuksen tukena.