Tuhansien laulujen Thatcher

1980-luvulla Martin Cloonan vastusti Margaret Thatcheria. Nyt hän muistelee rautarouvaa ja hänen vaikutustaan.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/05/16.

Miksi Margaret Thatcher, jonka pääministerikaudesta on jo neljännesvuosisata, on edelleen niin kiinnostava, että hänestä kannattaa tulla Helsinkiin luennoimaan?

— Hänen vaikutuksensa oli niin valtava. Britanniassa hänestä kirjoitettiin enemmän lauluja kuin kenestäkään muusta vallanpitäjästä. Se on aika erikoista. Esimerkiksi Hitlerin kanssa olimme sentään sodassa vuositolkulla, mutta Thatcher inspiroi selvästi enemmän, Cloonan pohtii.

Cloonanin kiinnostuksen kohteena on erityisesti thatcherismin suhde populaarikulttuuriin 1980-luvun Britanniassa. Politiikassa Thatcherin suuri merkitys johtui pääministerin poikkeuksellisesta kyvystä muuttaa yhteiskuntaa.

— Thatcherismi oli tavattoman menestyksekästä. Se onnistui markkinoimaan oikeistolaisuuden vapautena ja muuttamaan koko brittiläisen yhteiskunnan suunnan. Ilman Thatcheria olisi vaikea kuvitella sitä muutosta yhteisöllisyydestä yksilökeskeisyyteen, joka meillä on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana.

Cloonan itse kuului 1980-luvulla Thatcherin vastustajiin. Puheenvuorossaan hän kuvaili 1980-lukua elämänsä kamalimmaksi vuosikymmeneksi. Cloonan kertoi pelänneensä, että hänen kaltaisensa ihmiset ajettaisiin maasta ulos.

1990-luvulla asenneilmapiiri muuttui.

— Thatcherin jälkeen konservatiivipuolue kutistui marginaaliseksi Skotlannissa ja Walesissa.

Vuonna 2013 kuolleen Thatcherin varjo näkyy edelleen myös populaarimusiikissa.

— Hänestä ei enää kirjoiteta lauluja — miksi kirjoitettaisiinkaan? — mutta hänen politiikastaan kummunnut eriarvoisuus kyllä inspiroi lauluntekijöitä. Esimerkiksi PJ Harveyn Let England Shake on minusta tarkin koskaan tehty laulu brittiläisyydestä. Siinä voi kuulla Thatcherin äänen kaikuja.

Uusliberalismi jyllää edelleen maailmalla. Vapaita markkinoita pidetään ainoana oikeana vastauksena vielä pankkikriisin jälkeenkin. Suomen poliittinen käännös oikealle yliopistoleikkauksineen ei ole jäänyt Cloonanilta huomaamatta.

— Suomeen saapuminen muistuttaa minua käynneistä Englannissa. Tapaat valtavan paljon mukavia ihmisiä ja sitten muistat, keitä he äänestävät.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.