Tiedekunnasta kaksi tiimiä Helsinki Challenge-tiedekilpailun finaaliin

Seitsemän tiimiä on valittu finaaliin tiedekilpailussa, jonka tarkoituksena on kehittää uusia ratkaisuja muuttuvan maailman haasteisiin. Kasvatustieteellisestä tiedekunnasta finalisteja ovat Auli Toomin vetämä Dlearn.Helsinki ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran Parental Box.

Helsinki Challenge kokoaa suomalaiset yliopistot monitieteiseen yhteistyöhön koko maailman hyväksi. Kilpailun teemat ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Kansainvälinen tuomaristo valitsi 20 semifinalistin joukosta kuusi tiimiä kilpailun finaaliin. Helsinki Challenge -finalistit ovat malariatartuntoja kolmiulotteisella hyttysverkolla torjuva ELMO, kesän lämpöä talven varalle varastoiva HeatStock, taskuun mahtuva laboratorio POCKit, henkisestä hyvinvoinnista huolehtiva äitiyspakkaus Parental Box, personoidun syöpähoidon mahdollistava tietokanta iCombine ja globaaleja taitoja uusilla tavoilla opettava Dlearn.Helsinki.

Tuomariston kriteereinä olivat tiedepohjaisuus, ratkaisuhakuisuus, vaikuttavuus, uutuus ja luovuus.

Lisäksi yksi tiimi valittiin finaaliin yleisöäänestyksellä Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -tilaisuuksissa kesäkuun alussa. Eniten ääniä yleisöltä sai FutuRena, jonka tavoitteena on 3D-tulostaa toimiva minimunuainen.

Kilpailun tuomaristoon kuuluu muun muassa Manchesterin yliopiston systeemisten innovaatioiden ja kestävän kehityksen professori Frank Geels ja poliittisen vaikuttamisen asiantuntija Andreas Kaju. Tuomariston puheenjohtajana toimii Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitie

Dlearn.Helsinki- ja Parental Box-tiimien vetäjät Auli Toom ja Lotta Uusitalo-Malmivaara ovat iloisia ja yllättyneitä tuomariston valinnan kohdistuessa heidän tiimeihinsä.

– Kulunut kevät on ollut todella antoisa ja opettavainen, vaikkakin tosi intensiivinen ja kiireinen. Olemme saaneet apua ideamme konkretisoinnista ja miten sen vaikuttavuutta voi lisätä, Toom kertoo.  – Odotamme innostuneena syksyä ja finaalin uusia vaiheita.

– Tunnelmat ovat mahtavat, Uusitalo-Malmivaara sanoo. – Olemme edistyneet paljon ja tutkailleet jo kansainvälisiä markkinoita. Parental Boxin sisältö on hahmottumassa ja uusia kumppaneitakin olemme saaneet. Myös poliittiselta tasolta on tullut positiivista palautetta.

Finalistitiimit syksyllä Brysselissä

Helsinki Challenge -finaaliin valituissa tiimeissä on mukana yli 70 tutkijaa ja asiantuntijaa suomalaisista yliopistoista, yrityksistä, järjestöistä ja julkisorganisaatioista.

Syyskuussa finalistitiimit matkaavat Brysseliin Global Impact Camp -leirille, jonka tarkoitus on edistää suomalaisen tutkimuksen tunnettuutta, antaa tiimeille eväitä EU-rahoituksen hakemiseen sekä syventää yhteyksiä päättäjiin ja muihin vaikuttajiin.

– Global Impact Camp antaa suomalaisten yliopistojen tutkijoille mahdollisuuden verkostoitua yhteiskunnallisten toimijoiden ja rahoittajien kanssa myös Euroopan tasolla, sanoo UNIFI ry:n hallituksen puheenjohtaja Jouko Niinimäki. Suomen yliopistoja edustava UNIFI ry on ollut käynnistämässä Helsinki Challenge -yhteistyötä.

Tuomaristo valitsee finalisteista voittajan tai voittajat, jotka julkistetaan marraskuussa 2017. Kilpailun palkintona jaetaan 375 000 euroa ja se on tarkoitettu ratkaisun toteuttamiseen. Ratkaisu voi olla esimerkiksi uusi tieteenala, kaupallistettava idea, yrittäjyyttä tai uraauurtavaa tutkimusta.

Tiedekunnan finalistitiimit

Dlearn.Helsinki haluaa kehittää kokonaisvaltaisen pedagogisen ratkaisun, joilla peruskoulut tavoittavat oppilaiden tarpeet globaalistuvassa, modernissa maailmassa. Nuoret eivät opi nykyisessä koulujärjestelmässä tarpeeksi ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitoja, joita tarvitaan nopeasti muuttuvassa maailmassa. Dlearn.Helsinki luo käytännön pedagogisia työkaluja, joiden avulla oppilaat oppivat ja myös itse arvioivat omia tulevaisuuden taitojaan.

Parental Box haluaa kehittää suomalaisesta äitiyspakkauksesta päivitetyn version, joka tarjoaa lapsiperheille helposti saatavilla olevaa apua hyvän mielenterveyden ja jaksamisen säilyttämiseen. Henkinen äitiyspakkaus on tärkeä siksi, että ihmiset voivat taloudellisesta hyvinvoinnista huolimatta yhä huonommin ja yhä useampi lapsi on syrjäytymisvaarassa. Tiimi haluaa tarjota helposti ymmärrettäviä käytännön vinkkejä ja kerätä tutkimustietoa suomalaisista lapsiperheistä. Tavoitteena on saada henkinen äitiyspakkaus maailman jokaiselle lapsiperheelle.

Helsinki Challenge yhteistyössä Suomen yliopistojen kanssa

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.